Rabu, Disember 29, 2010

Gempita Harimau Malaya

Tidak perlu Pendita bercerita panjang tentang perkasanya Harimau Malaya.

Sang Garuda tidak mampu menyainginya.

Penyokong Indonesia mengkelan lagi. Air Teh Kotak tidak bisa menyejukkan hati mereka yang panas dengan kejayaan Malaysia.

Tahniah!

Isnin, Disember 27, 2010

Sang Garuda sudah dibaham Harimau Malaya

Sudah Pendita katakan...Harimau Malaya telah berjaya membaham Sang Garuda. Dengan jaringan 3 gol tidak berbalas, anak-anak Mala-yu ini membuktikan betapa darah wira tetap segar mengalir di dalam tubuh mereka.

Ya, Rajagopal jurulatih berbisa. Inilah dia anak tempatan 1Malaysia yang berjuang demi tanahair. Satu contoh yang baik!

Namun, kita tidak melatah kerana ada satu lagi pertarungan di Gelora Bung Karno pada Muharram 23 ini.

Biarpun nama stadium mereka sedemikian, kita tidak gentar kerana Bung Karno bukanlah idola kita...

Biar sorakan kasar berkumandang di stadium nanti tetapi gauman Harimau Malaya bakal membuat penyokong Indonesia mengkelan. Semangkuk Bakso pun tidak bisa menyenangkan hati mereka...

Kita tidak akan menyalahkan pancaran laser demi menutup kelemahan diri kerana kita HARIMAU MALAYA!



Sekian.

Khamis, Disember 23, 2010

Harimau Malaya bakal mengaum Ahad ini!

Muharram 17, 1432

Baru-baru ini berlaku gerhana bulan yang mempersonakan - sang rembulan dengan penampilan merah akibat dibayangi bumi. Mempersonakan di mata manusia tetapi diri bulan itu menderita buat seketika.



Penderitaan sang bulan itu akan dirasai pula oleh Sang Garuda. Ya, pada Ahad Muharram 20 1432 ini bakal terdengar gauman Harimau Malaya menggegarkan Sang Garuda.



Betul, pasukan bolasepak kita akan mengecutkan hati para pemain Indonesia yang bertaruh harap pada pemain importnya, Cristian Gonzales.

Kita, orang Malaysia tidak pernah gentar dengan gertakan mereka. Pada kita, itu semua omong kosong aja...



Kali ini kita bakal membuat jutaan rakyat Indonesia terkebil-kebil melihat gawang mereka dicerobohi dengan rakus oleh anak-anak muda Mala-yu. Sepertimana kepahlawanan dan kegagahan datuk-datuk mereka semasa purbakala!

Ayo..kita gegarkan Stadium Nasional Bukit Jalil...!

Sekian.

Isnin, Disember 06, 2010

Selamat tahun baru 1432

Pendita mengucapkan Selamat Tahun Baru 1432 kepada saudara dan saudari sekalian. Moga-moga tahun ini anda semua bersiap memperbaharui diri untuk menempuh segala macam perkara.

Sekian.

Jumaat, November 26, 2010

Malaysia - "the 13 colonies"

Ketika Yusuf berkata kepada bapanya (Ya'qub): Hai bapaku! Sesungguhnya aku bermimpi melihat sebelas bintang dan matahari serta bulan, semuanya kulihat sujud kepadaku.(Ayat 4, Surah Yusuf)

Look I have had another dream: the sun, the moon, and eleven stars were bowing down to me. (Bible, Genesis 37:9)

Nampaknya puak Kristian sangat percaya bahawa pada suatu masa end of days cucu-cicit puak Israel dari susur-galur Manasseh dan Ehpraim iaitu anak-anak Nabi Yusuf akan bersatu menegakkan Kristian di mukabumi ini apabila turunnya Shiloh-pembela akhir zaman.

The sceptre shall not depart from Judah, nor a lawgiver from between his feet, until Shiloh come; and unto him shall the gathering of the people be. (Bible, Genesis 49:10)

Mereka menganggap bahawa negara Amerika-lah yang mewakili Ephraim kerana Amerika bermula dengan "the 13 colonies". Manakala, Great Britain mewakili Manasseh.

Menurut Bible, Ephraim mendapat anugerah "birthright blessings" daripada Tuhan. Bermaksud mempunyai negara dan memiliki pintu-pintu musuh. Manakala Manasseh mendapat anugerah "scepter promises" bermaksud memiliki raja berkuasa. Raja ini pula dari keturunan King David atau Nabi Daud.

Jadi, Amerika dengan kekuatan tenteranya, dan Great Britain dengan Queen Elizabeth II menjadikan gabungan Ephraim-Manasseh. Nisbah populasi Ephraim:Manasseh adalah lebih kurang 10000:1000 atau ringkasnya 10:1.

His glory is like the firstling of his bullock, and his horns are like the horns of unicorns: with them he shall push the people together to the ends of the earth: and they are the ten thousands of Ephraim, and they are the thousands of Manasseh. (Bible, Deuteronomy 33:17)

Semasa Pendita menuntut di Amerika, pensyarah matapelajaran American Civilization berkata bahawa orang-orang Amerika adalah "the chosen people" atau manusia terpilih oleh Tuhan. Wow! Hebat. Kerana Amerika bermula dengan "the 13 colonies".

Tetapi kita jangan mudah melatah. Benarkah pendapat mereka itu atau syok sendiri. "Mari kita lihat siapa yang kena..."

Inilah dia "The 13 colonies":



Raja-raja Inggeris bermula pada tahun 400AD. Jikalau orang-orang Inggeris dari puak Ephraim dan Manasseh, raja-raja Inggeris sudah tentu berkuasa besar sejak 400AD kerana mewarisi ilmu besi Nabi Daud dan kekuasaan Nabi Sulaiman.

Dan sejak 400AD orang-orang Inggeris sudah tentu terkenal dengan budaya ketuhanan. Namun, kita tahu Inggeris hanya mula berkuasa pada abad ke 15.

Great Britian dan Amerika berkuasa hari ini bukanlah kerana mereka berpegang pada agama tetapi logik akal dan nafsu. Kedua-dua negara ini tidak pernah dikenali sebagai negara Kristian unggul! Bagaimana boleh mengaku kaum yang terpilih?

Inilah dia "The scepter promises":



Dahulu Inggeris gah dengan empayarnya. Tetapi empayar ini tidak berdaya menakluk negeri-negeri di Tanah Melayu. Inggeris hanya mampu berunding dengan sultan-sultan di atas kertas. Amerika pula dengan menggugurkan bom atom baharu mampu menundukkan Jepun.

Jerman pula tewas dengan asakan tentera gabungan Amerika, Inggeris dan lain-lain. Itu pun nasib, jika tidak England dah lingkup. Di manakah kekuatan Amerika sekarang? Vietnam, Afghanistan, Iraq, Korea?

Inilah dia "The physical gates to enemy territory":



Mari kita anggar nisbah populasi Indonesia:Malaysia. Mengikut sumber Bank Dunia, populasi Malaysia=27,467,837 pada tahun 2009. Manakala populasi Indonesia=229,964,723. Jadi nisbah populasi Indonesia:Malaysia = 229,964,723:27,467,837 = 8:1 (lebih kurang). Jika diambilkira populasi umat Islam di nusantara ini, nisbah 10:1 mungkin boleh dicapai. Namun, kita tidak tahu siapakah dari susur-galur Ephraim dan Manasseh. Dan kita juga tidak tahu siapakah mereka "pemuda-pemuda yang mempunyai hati seperti kepingan-kepingan besi itu"?

Inilah dia "Shiloh":



Sekian.

Rabu, November 17, 2010

Salam Aidiladha

Di utara raya haji memang meriah berbanding di selatan tanahair. Mungkin budaya yang sedikit berbeda ini menyebabkan negeri-negeri di selatan cuma bercuti sehari.

Mari kita kenang semula berat bahu memikul bapa kita Nabi Ibrahim AS ketika diperintahkan untuk mengorbankan anak sendiri Nabi Ismail AS. Namun, itu semua hanya ujian daripada Allah...

Ujian untuk kita pula, anak-anak Ibrahim Khalilullah sudah bermula. Pada tahun-tahun berikutnya, anak-anak Ibrahim akan berdepan dengan cabaran yang telah digambarkan Rasulullah SAW, Nostradamus, dan kitab-kitab Samawi yang lain.

Bersiap-siagalah...

Salam Aidiladha daripada Pendita...

Isnin, November 15, 2010

Sahabat Buffet

Sudah lama Pendita perhatikan modus operandi orang-orang kita berkawan. Akhirnya, kesimpulan yang dibuat adalah, Pendita gelar, sebagai Sahabat Buffet.

Perkataan "Buffet" yang Pendita maksudkan ialah "hidangan pelbagai juadah" seperti yang kita saksikan di hotel-hotel yang menyediakan pakej berbuka puasa. Manakala frasa "Sahabat Buffet", Pendita cadangkan ia bermaksud:

Sahabat yang ingat pada kita ketika dia sangat memerlukan (Indonesianya-membutuhkan) kita untuk kepentingan diri tatkala didalam kesempitan sahaja. Apabila selesai keperluannya, maka dia akan melupakan kita buat sementara waktu.

Sahabat yang begini selalunya berpenampilan manis, ceria bak jurujual insuran/takaful atau budak penjual kalender yang kita jumpa di stesen-stesen minyak. Mereka bersikap optimis dan sentiasa tidak ada apa-apa masalah.

Apabila kita memerlukan mereka, maka mereka dengan budi-pekerti, sopan-santun, pijak semut pun tak mati, wajah kesian mengelak seribu alasan supaya tidak dapat membantu ataupun meluangkan masa together-gether.

TETAPI apabila mereka didalam sesusahan, kesempitan, kesunyian dengan apa cara sekalipun kita MESTI membantu atau meluangkan masa sibuk kita untuk mereka.

JIKA TIDAK dengan kata-kata sedih dan sayu serta dengan wajah penuh kasihan dipersembahkan kepada kita. Kita pula tak senang duduk, rasa bersalah kalau tidak dapat memenuhi kehendak mereka.

Berikut adalah kaedah menyelesaikan kemelut untuk maknusia ini macam:

(a) Padam atau tapis nombor telefon dan email mereka
(b) Mengelak sepertimana lagak mereka
(c) Tiada peruntukan masa atau wang untuk mereka
(d) Bersimpati dengan kesusahan mereka tetapi biar mereka selesaikan

KERANA jika kita masih memberi muka kepada mereka, maka kita akan:

(a) mendapat penyakit kerana memendam perasaan
(b) mewarisi perangai mereka
(c) kehilangan reputasi disebabkan bergaul dengan mereka
(d) kehausan tenaga atau lesu disebabkan penat melayani mereka
(e) rasa tertipu

Cadangan Pendita ialah kita bersikap terbuka namun berpagar. Semak siapa rakan-taulan kita demi kemakmuran hidup ini.

Sekian.

Skrip turun-temurun yang merimaskan

Hari ini Pendita kepingin hendak berbincang tentang "Skrip turun-temurun yang merimaskan".

Pendita perasan perkara ini kerana ia seolah-olah skrip yang diturunkan sejak dahulukala. Dimana-mana di semenanjung ini serupa.

Skrip yang Pendita maksudkan ialah soalan-pertanyaan apabila seseorang itu samada sudah lama atau baru berjumpa.

Selalunya skrip ini dimiliki oleh ibu-ibu. Dan selalunya milik mereka yang tinggal di kampung, rumah pangsa atau kos rendah, dan juga golongan elit yang berasal-usul daripada golongan-golongan tadi. Bahkan juga seseorang itu dengan penampilan "ahli surga", sama saja.

Akibat

Terdapat dua pendapat mengenai skrip ini:-

(a) Berniat baik: Untuk beramah-mesra, prihatin, peduli.
(b) Berniat jahat: Untuk membuat kudis pada hati, memendam rasa.

Mari kita lihat skripnya.

Skrip 1: "Bila nak kawin?", "Bila kami boleh makan nasik minyak..?"
Individu yang ditujukan: Bujang lapuk, anak dara tua
Jawapan: "Insyaallah bila ada pilihan...", "Belum ada jodoh..."
Respon: "Itulah kau memilih sangat...". "Kau tu tak pandai mengurat.."
Individu: Terkedu. Memendam rasa. Rendah motivasi. Biokimia badan mula bergolak.

Skrip 2: "Bila nak dapat anak?"
Individu yang ditujukan: Pasangan yang sudah lama berkahwin
Jawapan: "Insyaallah..belum ada rejeki.", "Kami sedang mencuba.."
Respon: "Laki/Bini kau mandul tak..?", "Kalau bini kau mandul, kawin je lain.."
Individu: Terkedu. Terpengaruh. Biokimia badan mula bergolak. Marahkan pasangan.

Skrip 3: "Bila hang nak dapat menantu ni..?"
Individu yang ditujukan: Ibubapa
Jawapan: "Nantilah dulu..anak belum dapat kerja..."
Respon: "Jangan lama-lama nanti anak kau tak ada orang yang hendak."
Individu: Terkedu. Terpengaruh. Memberi tekanan kepada anak.

Skrip 4: "Bila hangpa nak timang cucu? Cucu kami ramai..."
Individu yang ditujukan: Mertua
Jawapan: "Belom ada rejeki.."
Respon: "Jangan sampai dah masuk kubur kempunan nak timang cucu."
Individu: Sedih. Memberi tekanan kepada menantu.

Skrip 5: "Bila nak kawin lagi?"
Individu yang ditujukan: Ibu tunggal, duda
Jawapan: "Insyaallah bila dah ada jodoh nanti.."
Respon: "Nak aku tolong carikan?"
Individu: Terkejut. Privasi terganggu.

Skrip 6: "Bila kau nak kerja ni..dah lama menganggur. Kau kan ada degree?"
Individu yang ditujukan: Graduan menganggur dan berhutang PTPTN
Jawapan: "Aku dah apply tapi belom dapat la.."
Respon: "Nanti aku cuba guna kabel untuk tolong kau ye"
Individu: Gembira. Tak perlu penat lelah berusaha lagi.

Berdasarkan skrip-skrip diatas, boleh dikatakan ada dua kemungkinan tujuan bagi orang yang bertanya iaitu berniat baik atau jahat.

(a) Berniat baik JIKA bertanya memang sebab prihatin serta bersiap sedia untuk memberi apa-apa bantuan atau sokongan TANPA meminta balasan.

(b) Berniat jahat JIKA bertanya sebab saja nak tahu serta tidak berhasrat untuk memberi apa-apa bantuan atau sokongan SERTA mengejek di belakang.

Bagi mereka yang didalam kategori (a), Pendita hormat. Namun, Pendita berharap skrip diatas diolah supaya lebih merdu dan lembut bunyinya.

Bagi mereka yang didalam kategori (b), hentikanlah perbuatan itu. Ia merosakkan hati orang. Beri ehsan kepada mereka. Jikalau tidak berhasrat untuk membantu diamkanlah diri.

Disebabkan golongan (b) ini orang-orang Melayu terpaksa bertarung dengan perkara remeh-temeh sedangkan manusia lain kenyang perut menikmati kemudahan dan rezeki yang melimpah disini.

Kita juga ada dua pilihan apabila berdepan dengan golongan ini:

(a) Boikot mereka
(b) Berikan pantun ini: Limau purut tiga serangkai; buta perut tak dak akai.

Sekian.

Khamis, November 11, 2010

Deli-Kesultanan bersisa muzium

Baru-baru ini Pendita sekeluarga berkunjung ke Medan, Sumatera Utara. Sebenarnya Pendita bukanlah ada hajat hendak ke Medan ini cuma sahaja ke situ untuk lihat-lihat. Sebab ramai bercerita tentang Medan. Jadi Pendita pun hendak juga tahu apa sebenarnya yang menarik. Tentang Medan ada 3 perkara menarik:-

a) Kesultanan Deli dan Masjid Raya
b) Batak dan Rajanya serta Danau Toba
c) Beli-belah

Oleh kerana Pendita tidak berkunjung ke Danau Toba, maka perkara (a) sahaja topik perbincangan. Manakala topik (c) langsung tak menarik minat Pendita. Tapi suka juga tengok isteri Pendita memborong kain-kain di Pasar Ikan. Jikalau puan-puan ke Pasar Ikan, pastikan datang awal pagi kerana ada satu kefahaman soal jual-beli waktu ini iaitu harga "pecah telor". Selamat mencuba.

Kesultanan Deli

Sejarah lengkap tentang Kesultanan Deli boleh didapati di dalam banyak web terutamanya Wikipedia.

Sebagaimana diceritakan waris semasa lawatan Pendita ke istana Maimun, sultan Deli yang pertama adalah bekas seorang panglima perang yang banyak berjasa di dalam kerajaan Aceh semasa Iskandar Muda. Oleh kerana jasanya yang besar, beliau diberi kuasa untuk menjaga sebuah daerah. Lama-kelamaan kuasa beliau bertambah gemilang, maka ditabalkan sultan Aceh dengan taraf Seri Paduka Sultan dan berkerajaanlah baginda dengan Kesultanan Deli yang baharu.


-Istana Maimun-


-Masjid Raya-

Namun, Pendita musykil apakah Kesultanan Deli adalah sebuah kesultanan Melayu yang tulen? Mengikut sejarah, sultan pertama Deli berasal dari Delhi, India. Jika ini benar, maka kesultanan Deli adalah sebuah kerajaan yang mengamalkan budaya pemerintahan Sriwijaya tetapi raja-rajanya bukan dari susur-galur raja-raja Melayu yang berdaulat.

Menariknya, ada sesetengah kita pula musykil bahawa benarkah raja-raja Melayu sekarang ini benar-benar berdaulat? Ya, berdaulat! Kerana masih berkuasa. Berdaulat bukan maksud ada kesaktian tertentu. Berdaulat kerana masih kekal berkuasa.

Jikalau tidak sudah lama British mansuhkan sahaja raja-raja Melayu ini dengan hanya menandatangani sebuah watikah! Apa hairannya British dengan penentangan terhadap Malayan Union walhal 40 hari sahaja Melaka dibedil sudah tumbang rajanya.

Sebab British tahu perkara yang ramai diantara kita jahil tentangnya. Darah-daging DNA raja-raja Melayu yang masih berdaulat hingga kini adalah daripada darah-daging DNA raja-raja purba yang tidak pernah putus keturunannya!

Sudah tertulis di langit raja-raja Melayu tetap berkuasa serta membela agama langit Islam. Datanglah Chola, datanglah Chakri, datanglah Alfonso, banzailah Jepun, liciklah Inggeris, kejamlah Komunis, dan konfrantasi Soekarno. Namun, kerajaan wangsa besar Melayu tetap utuh, kukuh, padu, perkasa bak tembok Yakjuj dan Makjuj tinggalan Maharaja Zulkarnain! Tiada dapat bangsa lain memerintah di sini melainkan kepanasan.

Selasa, November 02, 2010

Tanah pusaka rahsia Allah

Dari Segenting Kra hingga ke Temasik, pada pendapat Pendita, sebuah penempatan yang sangat misteri: rezeki melimpah-limpah sejak dulu Suvarnabhumi, tiada malapetaka yang besar-besar, cuaca yang sentiasa baik. Apa tidaknya, dengan sejarah pelbagai versi hinggakan Profesor Oppenheimer dari Universiti Oxford terpaksa mencelah bahawa sejarah Asia Tenggara perlu dirombak berikutan penemuan arkeologi terbaharu di lembah Bujang, Kedah. Tamaddun ini telah wujud sebelum Nabi Isa AS dilahirkan dan ia adalah tamaddun tertua di Asia Tenggara!



Profesor Oppenheimer didalam bukunya 'Eden in the East-The Drowned Continent in Southeast Asia' menggambarkan bahawa Asia Tenggara dahulunya sebuah pusat tamaddun yang tinggi sebelum ia ditenggelami lautan. Peristiwa ini dikatakan berkait dengan peristiwa Nabi Nuh dan bahteranya.



Profesor Santos juga berpendapat yang serupa melalui karya beliau, 'Atlantis: The Lost Continent Finally Found'.



Jikalau hal ini benar, maka sudah tentu tamaddun ini ditenggelamkan kerana kafir terhadap Allah. Dan bahtera Nuh membawa pengikut-pengikutnya yang berasal dari benua besar ini. Bangsa Nuh yang mulia.

Pendita sangat tertarik dengan firman Allah yang berikut:

Dan demi sesungguhnya! Kami telah mengutus Nabi Nuh dan Nabi Ibrahim dan Kami jadikan pada keturunan keduanya orang-orang yang berpangkat Nabi dan menerima Kitab-kitab agama maka sebahagian di antara mereka: Orang yang beroleh hidayat petunjuk dan kebanyakan mereka orang-orang yang fasik (derhaka). Petikan dari Surah al-Hadid ayat 26.

Inilah yang kita faham: Keturunan Nuh dan Ibrahim menerima kitab-kitab!

Berikutan itu, Pendita mendapat tahu dari sebuah kariah gereja di Amerika-Church of the Great God berusaha menjejaki tanah yand dikenali sebagai 'Modern-day Israel'. Mereka mengusulkan bahawa:

We will find that God's plan, His purpose, is so tightly linked with Israel, so much part-and-parcel with Israel's history, that when we find Israel, we will also find God. In essence, to search for Israel is to search for God; to find Israel in history is to find God there too.

"Kita bakal mengetahui perancangan tuhan, tentang tujuanNya, sangat berkait dengan Israel, maklumat-maklumat sejarah Israel. Dan jika kita berjaya menjumpai tanah Israel yang sebenar, ertinya kita telah berjumpa tuhan. Dengan maksud lain, pencarian Israel adalah mencari tuhan dan fahami sejarah Israel bermakna berjumpa tuhan."

Bagi mereka Israel di Asia Barat itu bukanlah Israel yang sebenar. Mereka percaya bahawa akan wujud sebuah negara bangsa yang bakal memerintah dunia dengan kuasa tuhan.

By Myself I have sworn, says the Lord, because you have done this thing, and have not withheld your son, your only son, in blessing I will bless you, and in multiplying I will multiply your descendants as the stars of the heaven and as the sand which is on the seashore; and your descendants shall possess the gate of their enemies. In your seed all the nations of the earth shall be blessed, because you have obeyed My voice. Petikan Genesis 22:16-18.

I am God Almighty. Be fruitful and multiply; a nation and a company of nations shall proceed from you, and kings shall come from your body. The land which I gave Abraham and Isaac I give to you; and to your descendants after you I give this land. Petikan Genesis 35:11-12.

Mereka membuat kesimpulan tentang ciri-ciri 'Modern-day Israel' seperti berikut:

a) Nation as well as in a multitude of other nations. Sebuah negara berbilang bangsa. (Rakyat Malaysia?)

b) The vast masses of Israelites in these nations will enjoy plenty of land and prosperity. Puak-puak Israel di dalam negara ini memiliki tanah-tanah dan kemakmuran. (Perkara 153, hak-hak istimewa Melayu, tanah rizab Melayu?)

c) They will also come to occupy the gates of their enemies. Mereka bakal menguasai kawasan strategik ketenteraan. (Selat Melaka, Singapura, Spratly, Sulu, yakni pintu timur dan barat?)

d) Kings will descend from the patriarchs. These peoples will become a blessing to all the nations of the planet. Raja-rajanya dari keturunan ini. Mereka akan membuat kebaikan kepada semua bangsa di dunia. (Raja-raja Melayu yang masih berdaulat, Wasiat Raja-Raja Melayu?)

Jadi inikah sebabnya gereja terbesar di Asia Tenggara dibina di Bukit Jalil?


-Calvary Convention Center-

Atau inikah sebabnya Masjd Jamek Sri Petaling tempat berhimpunnya jemaah Tabligh dari seluruh dunia dibina disini?


-Markaz Tabligh-

Mungkinkah suatu peristiwa besar bakal berlaku di sekitar Bukit Jalil?

Analisa hasil darab latitut dan longitud:

a) Stadium Bukit Jalil: latitut 3.0553, longitud: 101.6908. Hasil darab = 310.70
b) Calvary Convention Center: latitut 3.053, longitud: 101.675. Hasil darab = 310.14
c) Masjid Jamek Sri Petaling: latitut 3.0693, longitud 101.6895. Hasil darab = 312.12

Merujuk artikel Pendita yang lepas 'Sekarang dan Surah al-Kahfi', nilai 309 dan 313 seolah-olah memberi tanda. Sekali lagi, mungkinkah suatu peristiwa besar bakal berlaku di sekitar Bukit Jalil?

Khamis, Oktober 07, 2010

Sekarang dan surah al-Kahfi


Kaitan surah al-Kahfi dengan peristiwa-peristiwa terkini

Kita tahu al-Kahfi itu maknanya gua. Di dalam bahasa Inggeris disebut cave.
Surah ini diturunkan di Mekah. Terdapat 110 ayat. Kita juga diminta Nabi Muhammad membaca ayat-ayat dari surah ini sebagai perlindungan daripada fitnah Dajjal.

Ia juga menceritakan beberapa personaliti iaitu Nabi Musa dan seorang pemuda, Nabi Khidir, Zulkarnain, Yakjuj dan Makjuj serta pemuda-pemuda gua yang mulia.

Dari sudut ekonomi ia mencerita wang perak sebagai matawang yang digunakan pemuda-pemuda tersebut untuk membeli makanan setelah tinggal di dalam gua selama 309 tahun. Juga tentang urusan mengumpul kekayaan.

Muharram pada 7 Disember 2010 adalah tahun hijrah 1432. Jika dibuat pengiraan aritmetik mudah dengan mengambilkira hasil tambah setiap digit pada tahun tersebut: 1+4+3+2=10.

Kononnya, ia boleh dikatakan tahun yang ke-10 dari masa mulanya sesuatu hal atau peristiwa. Yang kita tahu ialah peristiwa 9/11 genaplah sudah 10 tahun.

Juga kononnya, ia juga seolah-olah 10 tahun selepas 100 tahun sepertimana jumlah ayat-ayat di dalam surah ini. Pada tahun 1901 Ibnu Saud (Abdul al-Aziz) menawan Riyadh.

Pada tahun 2010 Dinar emas dan Dirham perak diperkenalkan di Kelantan. Dan 10 tahun yang lalu iaitu pada 2001 Tun Mahathir mencadangkan matawang Dinar di persidangan OIC.

Kenapa di akhir zaman Nabi Muhammad hendak sangat kita faham maksud surah ini?

Di dalam hikayat-hikayat dikatakan raja-raja Melayu adalah dari susur-galur raja Iskandar Zulkarnain. Orang-orang Minang percaya bahawa raja purba mereka Maharojo diRojo berketurunan Zulkarnain. Begitu juga Merong Mahawangsa. Di dalam dunia ini hanya raja Iskandar serta kesatrianya yang mampu bertembung dengan Yakjuj dan Makjuj serta menguasai ilmu logam sepertimana metallurgy keris yang canggih. Di dalam dunia ini, hanya tentera Melayu yang mampu menewaskan tentera Komunis.

Pendita sering mendapat tahu individu-individu yang mendapat senjata-senjata lama melalui alamat-alamat dari alam ghaib. Ia semakin menjadi-jadi. Jikalau difahami dengan ilmu akademik, ini semua hanyalah khayalan orang kampung. Orang-orang moden tidak tahu-menahu apa itu ilmu besi. Yang mereka tahu adalah sains bahan yang asyik meneropong elemen-elemen halus pada sampel logam dan membuat kesimpulan dari pemerhatian tersebut.

Begitu juga pendekar-pendekar kita kerap pula berlatih seolah-olah membuat persiapan untuk sukan SEA. Pendita pula tiba-tiba diberikan amalan oleh orang tua-tua tanpa diminta. Begitu juga fenomenanya di tempat-tempat lain di semenanjung Malayadvipa ini. Dari segenting Kra hingga ke Tanjung Piai para-para alim dan pemuda-pemuda mulia sedang bersiap-sedia. Ijtimak Tabligh di KLIA pada 2009 telah mencetuskan sesuatu.

Kononnya nanti akan keluar 309 pemuda-pemuda Bani Jawi mengibarkan panji-panji hitam. Ada pendapat mengatakan ianya sejumlah 313 pemuda Bani Jawi. Dari 313, 309 adalah pemuda Bani Jawi manakala 4 lagi adalah al-Mahdi, Nabi Khidir, Nabi Isa, 1 orang yang tidak dapat dikenalpasti. Mungkin juga wakil dari benua Hindustan. Namun begitu, ini semua hanya spekulasi.

Ramai yakin bahawa semenanjung Tanah Melayu ini bakal menjadi hub pemerintahan dunia berlandaskan Islam. Ibukotanya nanti adalah Putrajaya. Umumnya dunia moden ini boleh meneruskan kehidupannya dengan pemerintahan moden juga. Dunia tidak boleh diperintah oleh golongan primitif kerana sistem sedia ada dengan aset-aset tertentu tidak boleh bertukar dengan cara paksa primitif. Dunia moden akan diperintah oleh pemerintahan moden Islam yang mulia dan saksama.

Malaysia mempunyai beberapa kriteria dunia moden Islam yang unik:-
a) Sistem perbankan
b) Sistem pendidikan
c) Pusat perubatan
d) Peundangan
e) Makanan
f) Ketenteraan
g) Industri pembuatan dan servis
h) Politik

Jadi, di dalam dunia ini hanya Malaysia calon yang layak. Namun, bilakah Putrajaya akan berfungsi sedemikian?

Mulai 2011, akan bermulalah sesi pilihanraya-pilihanraya di seluruh Malaysia. Sepertimana kata-kata Nostradamus:

Where the three seas meet there will be born one who will make of Thursday his holiday: his fame, praise, rule and power will grow, by land and sea a tempest to the East. (Century 1, Quatrain 50)

Long awaited he will never return. In Europe, he will appear in Asia: One of the league issued from the great Hermes, And he will grow over all the Kings of the East. (Century 10, Quatrain 75)

Sekian.

Rabu, September 29, 2010

Kisah Pendapat 4 tabib yang berbeza

Kisah ini diambil dari Kitab Warisan Perubatan Melayu yang dibukukan pada tarikh Sanah 1288 oleh Muhammad Salleh ibni Ahmad Penambang di Kota Raja, Kelantan. Dari kitab asal ini saudara A. Samad Ahmad telah menyiapkan versi Rumi pada tahun 1981 dan ia diterbitkan pula oleh Dewan Bahasa dan Pustaka.

Kisah ini membawa maksud bagaimana ikhtiar untuk kekal sihat. Susunannya serba sedikit Pendita ubah untuk mudah dibaca.

Disamping kita bekerja keras demi kehidupan ini janganlah dilupa kesihatan diri. Kerana tanpa tubuh badan yang sihat hidup ini kurang warna-warninya.

##########################################################
Fasal ini sekali peristiwa tatkala masa pemerintahan Raja Nasyruan Adil, maka dihimpunkan empat orang tabib yang tahu; seorang dari benua Rom, seorang dari benua Hindustan, seorang dari benua Habsyah, dan seorang dari benua Iraq. Maka titah Raja Nasyruan pada mereka itu, "Hei kamu keempat tabib, pilih oleh kamu akan daku, suatu ubat yang tiada lagi akan datang penyakit padaku."

Maka sembah tabib dari benua Iraq, "Tuanku, bahawa diminum air hangat pagi-pagi tiga teguk tatkala belum makan, tiada lagi datang penyakit pada orang itu." Maka sembah tabib dari benua Rom pula, "Tuanku, akan ubat segala penyakit, bahawa dibaham sehari sedikit pagi-pagi daripada jabar risyadah.

Kemudian berdatang sembah pula tabib Hindustan, "Dimakan tiap-tiap hari tiga biji buah kedekai (kedekik) yang hitam, tuanku."

Maka tabib benua Habsyah berdiam juga. Kemudian Raja Nasyruan pun bertitah, "Mengapa maka engkau diam?" Maka tabib benua Habsyah pun berdatang sembah, "Tuanku, sebabnya maka hambamu berdiam, kerana bersalahan sembah tabib yang tiga itu, tuanku." Maka titah Raja Nasyruan, "Hei tabib Habsyah, betapa salahnya kata tabib yang tiga itu? Syahadan betapa benarnya; katakanlah kepada aku supaya kudengar."

Maka sembah tabib Habsyah, "Ya tuanku, air hangat itu jika diminum pagi-pagi, akan menghancurkan hati dan melembutkan mi’dah (perut); Kerana sebab nan itu asalnya dan pada darah, barangkali sampai kepadanya hangat, nescaya hancur olehnya. Adapun akan jabar risyadah, jika dimakan pagi-pagi menambah penyakit bernama safrawi, ya tuanku. Adapun akan kedekai itu, jika dimakan pagi-pagi akan menambah penyakit bernama sadawi, ya tuanku."

Maka titah Raja Nasyruan, "Apa jua itu yang baik di makan?" Maka sembah tabib Habsyah, "Ya Syah Alam, segala ubat yang terlebih utama daripada sekalian ubat, tiada lagi ada penyakit sertanya, bahawa:-
a) jangan makan melainkan pada ketika lapar, barangkala makan jangan bahana kenyang;
b) dan jangan minum air melainkan pada ketika dahaga, dan jika minum jangan bahana penuh.
c) Dan jangan dihimpunkan makanan yang sama perangainya, seperti daging dan telur; kerana keduanya itu hangat.
d) Dan jangan dihimpunkan memakan ikan dan susu; kerana keduanya itu sejuk.
e) Dan jangan dihimpunkan memakan seperti buah kayu dan susu yang baru ditengger; kerana keduanya itu basah perangainya.
f) Dan jangan makan makanan yang berlendir kurang masaknya.
g) Dan jangan makan makanan yang sukar hancur atau liat, atau keras pada ketika memamah dia. Barangkala sukar pada ketika memamah, maka terlebih sukar lagi mi'dah mencernakan dia.
h) Dan jangan makan serta meminum air, biarkan dahulu supaya tetap makanan itu atas mi'dah,
i) Dan jangan watti (bersetubuh) pada ketika tiada ghalib syahwat,
j) dan jangan tidur barangkala tiada mengantuk.

Inilah ya syah alam, ubat yang tiada kepadanya penyakit." Maka sembah tabib yang tiga, "Sesungguhnya, seperti kata tabib Habsyah itu benar, ya syah alam."
######################################################

Selasa, September 07, 2010

Syawal yang mulia

Assalamualaikum!

Selang beberapa hari lagi umat Islam bakal menyambut 1 Syawal yang mulia. Bagi kanak-kanak inilah hari riang-ria sambil menayangkan kasut baru masing-masing. Bagi remaja inilah masanya mengirim ucapan-ucapan manis untuk si-Dia.

Bagi yang bujang, ikut nasib kerana zaman mereka betul-betul diuji dengan qada' dan qadar masing-masing. Ada yang berjaya. Ada yang terkial-kial mencari kehidupan. Dan 1 Syawal ini bakal mengundang pelbagai peristiwa. Bagi yang mempunyai pasangan dan pekerjaan, Aidilfitri adalah sempurna. Namun, bagi yang menganggur, Aidilfitri adalah penduga.

Bagi orang-orang dewasa, Aidilfitri hanyalah perasaan bangga dengan Dewata Mulia Raya. Berjaya melepasi Ramadan. Membeli-belah sekadar mengambil hati anak-anak dan juga isteri. Bagi Tok Wan, Aidilfitri peluang untuk berkumpul beramai-ramai melepaskan rindu sambil bermaaf-maafan. Inilah suasana Melayu semenanjung moden ini.



Ingatkah tuan-tuan dan puan-puan artikel saya yang lalu: Ramadan yang mulia?
Artikel tersebut diantaranya membincangkan soal siapakah teman sebenar kita ketika beribadah puasa dan bersuka di bulan Syawal. Jika tuan-tuan dan puan-puan diam sejenak mungkin teman-teman ini sudah dikenalpasti.

Perkara yang sama juga akan dialami beberapa hari lagi nanti. Ini perkara fokus peribadi. Bagi sesetengah orang ini isu remeh kerana mereka hanya bergantung pada Dewata Mulia Raya dan beramal dengan falsafah 'diriku mencukupi' atau self-sufficient.

Isu orang-orang Indonesia membakar bendera Malaysia. Isu Ayuthia itu Islam atau kafir adalah petunjuk siapakah puak-puak ini yang menegakkan pendapat masing-masing dengan niat nista. Kerana mereka tidak bergantung harap pada Allah dan diri mereka tidak mencukupi itu maka muncul sebuah puak yang bersatu pada prinsip yang tertentu.

Apa gunanya men'ganyang' Malaysia? Silap haribulan orang Malaysia meng'gayong'kan orang Indonesia pula. Jangan fikir orang Malaysia tidak berani meng'gayong'kan orang Indonesia. Namun begitu, perlukah kita berganyang-gayong? Jadi jangan pentingkan diri sendiri. Sempena Syawal yang mulia dengan titah Raja Mandalika ketika meletakkan Islam di nusantara ini marilah kita saling bermaaf-maafan.

Apa gunanya serang-menyerang soal Ayuthia itu Islam atau kafir? Silap haribulan memang benar Bangkok itu daerah Melayu. Kerana nenek-moyang Melayu bergerak melalui Himalaya. Jangan fikir dari bacaan di internet serta catatan diari lama boleh menbuktikan sesuatu itu dengan sempurna. Di akhir zaman ini satu-persatu rahsia bakal terbongkar.

Dahulu kita tidak pernah ambil kisah tentang Ayuthia kerana di dalam teks sejarah sekolah sudah menerangkannya untuk peperiksaan. Kita juga tidak pernah terfikir apakah benar Banda Hilir di Melaka itu terletaknya istana Raja Melaka. Sebab adat-istiadat raja-raja Melayu istananya di hulu sungai.

Dan tiba-tiba kita mendapat tahu gereja yang sempurna di Melaka hanya wujud pada tahun 1710. Hampir dua ratus tahun sejak 1511 baru ada gereja yang sempurna. Dan kenapa pula beria-ia Belanda menyerang daerah Kristian Portugis? Sedangkan kita tahu Portugis diberi mandat oleh Vatican untuk menjaga Melaka. Jadi sempena Syawal yang mulia ini marilah kita saling bermaaf-maafan soal Ayuthia itu.

Kita saling bertukar maklumat tentang perkara ini sampai tiba 2012 di waktu pemuda Bani Jawi berjumlah 313 keluar melaungkan semula kalimah Dewata Mulia Raya sejak Raja Mandalika meletakkan batu keramat di Kuala Berang, Terengganu pada 1326.

Apabila Surah al-Kahfi pengubat fitnah dajal menerangkan tentang pemuda-pemuda mulia, tentang raja Iskandar bapa kepada raja-raja Melayu. Dan apabila sejak kebelakangan ini orang-orang Melayu semenanjung kerap terjumpa khazanah purba dari perut bumi. Batu hitam di Kuala Berang dan raja-raja Melayu serta kesatrianya...Suatu peristiwa besar akhir zaman yang sudah mendekat.

Salam Aidilfitri untuk rakan-taulan di seluruh dunia!

Jumaat, Ogos 13, 2010

Meriam kecil Masjid Kampung Hulu

Assalamualaikum!

Selamat berpuasa kepada rakan-taulan dari Malaysia, Indonesia, Brunei, Mesir hingga ke Denmark!

Di bawah ini adalah gambar meriam kecil yang terletak di dalam kawasan Masjid Kampung Hulu, Melaka.

Siapa bilang orang-orang Melayu tidak tahu membuat meriam hatta jarum sekalipun? Tentang jarum...selama ini niyang kita menjahit pakai apa? Nistanya Inggeris menuduh bangsa ini yang bukan-bukan.

Kini bangsaku bangkit berlari mengibarkan panji-panji Islam!







Sekian.

Khamis, Ogos 05, 2010

Ramadan yang mulia

Assalamualaikum!

Minggu hadapan kita akan berpuasa. Ibadah yang sangat dinantikan orang yang abdi kepada Allah. Namun, ia pula ibadat yang sangat digeruni oleh orang yang menyembah perut. Sebulan ini tempoh penyelenggaran tubuh dan roh. Peluang untuk mendampingi Allah, sihat jasmani dan rohani.

Pendita tidak pasti apa yang bakal berlaku kepada Saka yang melekat pada tubuh tuannya itu. Adakah ia juga dirantaikan? Kalau ia dirantaikan juga, inilah masa yang sesuai untuk memisahkan ia secara total. Saka mencipta kerosakan yang sangat teruk terhadap keperibadian tuannya. Pendita bimbang jika Saka penyebab tuannya mengidap gastrik hanya pada Ramadan.

Pendita mendapat sebuah artikel daripada pengalaman seorang kita di Amerika bersembang dengan seorang paderi Jesuit. Paderi tersebut mengatakan lagi 2 tahun adalah masa umat Islam mengerjakan haji yang terakhir. Jikalau benar, maka ia akan berlaku pada tahun 2012!

Tetapi sebelum kita hampir ke 2012, Ramadan dan Syawal ini bakal memberi jawapan siapakah teman, saudara kita.

Ketika kita kronik lapar dan dahaga berpuasa, siapakah yang mengetuk pintu rumah kita menghantar kuih-muih atau mengajak kita berbuka bersama atau mengucap kata-kata yang menyenangkan atau mengajak terawih bersama-sama?

Ketika kita riang gembira berhari-raya, siapakah yang datang mengunjungi rumah kita, atau mengucapkan kata-kata yang menyenangkan atau mengajak sunat Aidilfitri bersama-sama?

Di bulan Ramadan ada orang-orang yang kita kenal berbuka sendirian, berbuka dengan makanan fakir-miskin, tidak bersahur, kempunan kuih-muih kegemaran...tetapi malu hendak menceritakan, hatta, kepada rakan sepejabat...kerana mereka mungkin tiada teman rapat, tiada keluarga, anak yatim yang dahulunya bayi ditemui di dalam tong sampah penuh semut api itu...

Menjelang Aidilfitri, mereka teringin berkumpul seperti cerita dalam drama TV3 masak lemang ramai-ramai, merebus ketupat, berkumpul adik-beradik...

Waktu ini mereka mungkin merayau-rayau mencari ketenangan di mana-mana saja...

Di subuh Aidilfitri mereka tidak ada baju Melayu baru kerana tak mampu membelinya atau tiada sesiapa menemani mereka memilih baju yang cantik...jadi mereka bersunat Aidilfitri dengan kopiah buruk, baju kemeja lama dan seluar panjang pejabat...

Setelah solat, mereka pulang ke rumah sewa tonton siaran hariraya TV3 untuk menumpang kegembiraan...kemudian tidur sampai petang.

Bagi ayah yang bergaji kecil memendam rasa kerana anak-anaknya tiada kasut, baju, seluar, skirt, beg tangan kecil untuk megah berhari-raya ke rumah jiran. Ayah pula tak pernah tukar baju Melayu...Ibu pula menyorok di dapur, malu sebab langsir tak pernah bertukar..

Pendita mendapat satu cerita yang kabur kesahihannya iaitu dahulu di kawasan Chow Kit, Paderi-Paderi membuat jamuan di pagi Aidilfitri khas untuk mereka yang merempat di situ! Jikalau ini benar, maka ramai-ramai kita ini akan berdepan dengan Allah untuk menerima habuan kerana lalai dalam mengambil berat kehidupan seMuslim.

Untuk Ramadan dan Syawal kali ini Pendita menyeru kita pantau rakan-rakan, teman-teman, saudara-saudara dan orang-orang Muslim kalau-kalau mereka rindukan sesuatu di bulan-bulan ini. Berikan mereka sedikit kegembiraan...

Sekian.

Isnin, Julai 19, 2010

Prester John - Agong Purbakala?

Assalamualaikum!

Isu hangat sekarang ialah: Adakah Malaysia bakal diperintah kafir setelah pilihanraya ke-13 nanti?

Ramai yang beranggapan ia memang akan terjadi hasil kerja keras Tuan Anwar Ibrahim. Sebenarnya skop Pendita bukanlah hal-hal berunsur politik tetapi hangatnya perbincangan ini membuat Pendita tak senang duduk. Satu: Kerana masing-masing mula menuding antara satu sama lain. Dua: Sesetengahnya suka duduk berdoa semata-mata supaya Malaysia selamat dari tangan kafir. Tidakkah mereka sedar negara kita ini dibenihkan pemimpin-pemimpin yang sememangnya tak lalu dengan Islam?

Baru-baru ini Pendita menyertai MyStory anjuran Asto 318. Ia tentang kemerdekaan negara. Siapa yang memperjuangkan kemerdekaan kita sudah sedia maklum. Tetapi siapa yang mempertahankan kemerdekaan kita belum pasti siapa. Adakah diri sendiri atau siapa-siapa idola kita yang bersongkok, tanpa songkok, berserban, tanpa serban? Tetapi benarkah ada pejuang kemerdekaan? Atau sebenarnya perjuangan mempertahankan hak?

Isi kandungan buku terbitan Institut Terjemahan Negara 'Perjanjian dan Dokumen Lama Malaysia' terang-terang menunjukkan bahawa negeri-negeri Melayu tidak pernah dijajah.



Dokumen-dokumen itu adalah perjanjian naungan di bawah Queen. Jadi selama ini siapakah yang berjuang untuk kemerdekaan? Atau ia perjuangan mendapatkan hak mutlak memerintah? Selama ini kita sebenarnya berperang sesama sendiri untuk menguasai hak memerintah. Hal ini berterusan hingga sekarang.

Benarkah PAS untuk Islam atau orang Kelantan tak sekufu dengan Melayu negeri lain?

Benarkah UMNO untuk Melayu atau orang UMNO diperingkat bahagian berebut-rebut kedudukan di dalam G10 dan menyingkirkan cerdik-pandai parti?

Jadi, Pendita biarkan pemimpin politik kita membuat keputusan. Kerana mereka lebih tahu selok-belok permainannya. Rakyat jelata boleh juga membuat keputusan samada untuk bersatu kekuatan atau memecahbelah umat di kampung, taman masing-masing. Pun begitu, jangan lepaskan peluang mengundi. Paksa belia-belia daftar pengundi. Ketuk kepala mereka kalau degil. Ini bukan masanya lagi untuk leka di ambang hak diambil orang.

Berbalik kita kepada tajuk asal. Siapakah dia Preston John? Pada tahun 1165, datang sebuah rombongan diraja mengadap Raja Emanual of Constantinople. Mereka menyerahkan sebuah surat kontroversi di seluruh Eropah ketika itu. Ia adalah surat daripada seorang Agong di Timur yang dibawahnya bernaung 72 raja-raja daerah. Tuanku adalah Prestor John, penganut ajaran Nabi Isa A.S. Kristian Nestorian.



Pada tahun 1187 pula Salahudin al-Ayubi menawan Jerusalem. Manakala sebelum itu Raja Emanuel cuba berhubung dengan Tuanku tetapi utusannya hilang tanpa berita. Dikatakan di dalam rujukan Arab bahawa semasa perang salib bersama Tuan Salahudin al-Ayubi itu terdapat kira-kira 10,000 tentera Melayu menyertainya. Manakala menurut Hikayat Merong Mahawangsa, Raja Phra Ong Mahawangsa di Kedah memeluk Islam pada tahun 1136.

Persoalan 1: Siapakah Tuanku Prestor John itu?
Hipotesis 1: Beliau adalah Agong Melayu.

Persoalan 2: Jika baginda Agong Melayu Kristian, mungkinkah pendakwah Islam sempat mengIslamkan beliau diambang perang salib?
Hipotesis 2: Raja-raja Melayu semuanya Islam setelah Agong memeluk Islam.

Di bawah ini adalah salinan isi kandungan surat daripada Tuanku. Terdapat beberapa perkara yang menarik seperti:-

'And our land stretches from the extremities of India, where the body of Thomas the Apostle rests; and it extends through the wilderness to the setting sun, and reaches back, sloping to deserted Babylon, near the tower of Babylon.'

1) Tanah jajahan kami bermula dari benua India, terletaknya makam mubaligh Thomas, sehingga ke belantara di kawasan terbit matahari dan melingkungi sehingga ke menara Babylon.

'Seventy-two kingships serve us in bondage, and of those but few are Christians; and each of them has a king, by itself, and these are all tributary to us.'

2) Sejumlah tujuh puluh dua raja-raja bernaung di bawah empayar kami, sebilangannya penganut Kristian.

'And that forest is situate under Mount Olympy, and from there an excellent spring flows; and the water has every kind of taste, and the taste changes each hour, day and night. And from there, not further than three days’ journey from Paradise, from which Adam was driven out.'

3) Dan belantara itu mengelilingi gunung Olympy, terdapat sebuah denai. Airnya mempunyai berbagai rasa bertukar setiap jam sehari semalam. Dan di tempat yang tidak lebih dari tiga hari perjalanan ialah syurga dimana Adam dikeluarkan.

'Beyond this stony river there are ten tribes of the Jews. Though they presume they are kings, yet they are subject to us, and are tributaries to our majesty.'

4) Selepas sungai berbatu itu terdapat sepuluh puak Yahudi. Walaupun mereka mengaku berdaulat, tetapi hakikatnya mereka dibawah naungan empayar kami.

'In another kingdom of ours, beyond the place where the island lies, there are worms, called in our tongue Salamandre, and those worms can live only in fire, and they have around them skins like the skins of worms that make silk. And to spin this is the work of our ladies in our palace, and thereof is made all kinds of apparel for the use of our majesty; and these clothes cannot be washed save in a large and strong fire.'

5) Pada sebuah negeri kami, di sebuah pulau, terdapat cecacing (naga?) yang kami panggil ia Salamandre. Ia hidup didalam api. Kulitnya seperti kulit ulat sutera. Dayang-dayang kami membuat pakaian baginda daripada bahan sutera ini. Pakaian baginda itu hanya boleh dibersihkan dengan api jua.

Ulasan:

1)Dikatakan tanah jajahan baginda bermula dari India sehingga ke belantara Amazon atau sekurang-kurangya belantara Kalimantan.

2)Terdapat sejumlah 72 raja-raja bernaung dibawah baginda. Konsep ini sama seperti yang diamalkan Srivijaya.

3)Seolah-olah terdapat sebuah taman syurga di dalam jajahan baginda. Juga seolah-olah nabi Adam memang sudah berada di bumi sebelum keluar darinya.

4)Terdapat sepuluh puak Yahudi yang berdaulat. Mungkinkah ini the ten lost tribe yang dicari-cari oleh Israel? Sepuluh daerah manakah yang masih beraja sehingga kini?

5) Pakaian baginda diperbuat daripada sutera naga? Jadi naga jinak dan dipelihara istana. Inikah yang dikatakan keturunan naga?

Namun begitu, beberapa sejarahwan Barat menganggap kisah surat ini hanya sebuah dongeng. Mungkin juga kisah benar. Barat tidak menemui kerajaan Kristian di Timur tetapi berjumpa pula dengan kerajaan besar dan kaya iaitu Kesultanan Melayu Melaka. Mahukah Barat mengakui kehebatan sebuah kerajaan Islam melainkan dengan memalukannya dengan kisah Portugis 1511?

Sekian.

############################################
Rujukan:
1)Peniarth MS 5. Llyfr Gwyn Rydderch
2)Jesus MS 111. Llyfr Coch Hergest

I.—John the priest, by the might and strength of God, our Lord Jesus Christ, King of earthly kings, and Lord of lords, sends to him that stands in the place of God, namely, the Ruler of Rome, joy and greeting by the grace of poetry, and thereby rising to things that are above, It was told our majesty that thou lovest our excellence and the plenitude of our greatness; and we have learnt through our messenger that thon art fain to send us things that are amusing, and some that are pleasant, and, as I am a man, that is good in my sight. And of the things among us we send by our messengers other things to thee, and we send and desire to know whether thou hast the faith with us, and believest wholly in our Lord Jesus Christ.

II.—When those among us recognise that we are men, thy Greeks think that thou art a God. Yet, since we know that thou art mortal, and that thou art subject to human corruption, if thou dost desire any of the things that belong to joy, do thou notify it through thy messenger, and, by the wonted munificence of our bounty, thou shalt have it. Do thou take this gift, in my name, and make use of it, and we will joyfully use thy gifts, so that we may strengthen ourselves mutually in our power turn by turn, and, as proofs thereof bethink thee and look to it. If thou wouldst fain come to the nation whereof we are sprung, we will place thee over the greatest things in our palace, and so thon eanst make use of our abundance, and the many things that are in our midst, and if thou wouldst fain return, thou shalt go back rich. Remember, however, the last thing, that is, thy end, and thou wilt never more sin,

III.—Now, if thou wouldst fain know our majesty, and the excellence of our highness, and in what lands our power holds sway, un¬derstand and believe without doubt that I am John the priest, lord of lords, excelling all the kings of the earth in strength, and power, in all kinds of high riches that are under heaven. Seventy-two kings are tributary to me. I have taken a vow that I am a Christian; the greatest power of our righteousness is to defend and support them from our alms. We are likewise under vow to visit the sepulchre of our Lord with a great host, even as it befits the glory of our mightiness to subject and subdue the enemies of the Cross of Christ, and to exalt His Blessed Name. And our land stretches from the extremities of India, where the body of Thomas the Apostle rests; and it extends through the wilderness to the setting sun, and reaches back, sloping to deserted Babylon, near the tower of Babylon.

IV.—Seventy-two kingships serve us in bondage, and of those but few are Christians; and each of them has a king, by itself, and these are all tributary to us. In our country are born animals,—elephants, dromedaries, camels, hippopotami, crocodiles, metagalinarii, carnete¬nirii, ownsiritæ, pantheræ, onagri, white and red lions, white bears, white ousels, silent grasshoppers, gryphons, tigers, ogresses, hyenas, wild buffaloes, sagitarii, wild men, men with horns, chorniti, correre, satyrs, and women of the same race, pigmies, cenofali, giants forty cubits in height, one-eyed men, cyclopes, the bird that is called phœnix, and almost all the kinds of animals under heaven. In our country there is abundance of milk and honey; in another quarter in our land no poison hurts, no frog croaks, no snakes hiss in the herbage; no venomous animals can abide there, or do harm to anyone. In the midst of some races called Pagans, through one of our pro¬vinces, a river called Idon runs, and this river, after coming from Paradise, runs noiselessly through all that kingdom by various mazes. And here are found natural stones; these are their names, smaragdi, saphiri, carbunculi, topazion, crysoliti, onichini, berilli, amethysti, sardinæ, and many other precious stones.

V.—There springs the herb called Affidos. Whoever bears the root of that plant with him, it will drive the evil spirit from him, and will constrain him to say who he is, and what is his name; and, therefore, the evil spirits dare not corrupt any man there. In another kingdom of ours there grow all kinds of pepper, and they are collected and exchanged for wheat, and skins, and cloth, and men’s food; and those regions are wooded, as if thickly planted with willows, and all full of serpents. And when the pepper ripens, all the people come from the nearest kingdoms, and bring with them chaff, and refuse, and dry branches; and they kindle the wood round about; and when a mighty wind blows, they set fire within and without the wood, so that not one of the snakes may escape; and so within the fire, after it has been thoroughly kindled, all the snakes perish, save those that reach caves; and when all the fire has died out, all come, men and women, small and big, with forks in their hands, and fling all the snakes out of the forest, and make high heaps of them sky high. And when they have finished shaking that refuse, the grain that is gathered from among the fagots is dried, and the pepper is boiled, but how it is boiled no one from another country is allowed to know.

VI.-And that forest is situate under Mount Olympy, and from there an excellent spring flows; and the water has every kind of taste, and the taste changes each hour, day and night. And from there, not further than three days’ journey from Paradise, from which Adam was driven out. Whoever drinks of the water of that spring during his fast, no disease will come upon him from that day forth, and he will ever be thirty years of age. There, too, there are stones called Midiosi; and eagles bring these towards us, and through these they revive and recover the light, if they lose it. Whoever bears this stone on his hand, light never fails him, and if he would fain hide himself, it will cause that no one may see him. It drives hatred from all, and induces unity, and repels jealousy. This, too, is a strange thing that our country has, among other things:—there is a sea of sand there, and the gravel moves without water, and it surges in waves like another sea, and never rests; and one cannot go on it by vessel or in any other way, nor can it be in any way known what kind of laud there is beyond; but on the side towards us there are found divers kinds of fish, so sweet and so good that man never saw their like.

VII.—There are likewise, three days’ journey from that sea, some mountains from which flows a river of stones, and that flowing like water, and it runs through our land to the sea of sand, And when the river reaches the sea, the stones disappear, so that they are not seen thenceforth. Three days in the week the stones move and slide, both small and great, and take with them some trees, as far as the sea of sand, and, so long as they move, no one can ever cross it; on the other four days a passage is obtained. This is another marvel that is there; hard by the desert near the mountains, where no one dwells, there is a river beneath the earth, and no one can find a road to it, except by chance; sometimes the earth trembles, and whoever then happens to be passing by can find a road to the river, and he must travel in haste, lest perchance the earth close upon him; and whatever sand he brings with him will be precious stones and jewels. And this river runs into another river larger.than itself, and therein there is none of the gravel or sand, but precious stones; and into this river the men of that country go, and seize and bring with them thence a multitude of precious stones and jewels, and they dare not sell those, until they first inform our excellency. And if we would fain have them in our treasure, we take them, and give them half their value. If we do not want them, they are free to sell them where they will. Children are brought up in that land to seek the stones, so that they can live under the water three or four mouths,

VIII.—Beyond this stony river there are ten tribes of the Jews. Though they presume they are kings, yet they are subject to us, and are tributaries to our majesty. In another kingdom of ours, beyond the place where the island lies, there are worms, called in our tongue Salamandre, and those worms can live only in fire, and they have around them skins like the skins of worms that make silk. And to spin this is the work of our ladies in our palace, and thereof is made all kinds of apparel for the use of our majesty; and these clothes cannot be washed save in a large and strong fire. In gold, silver, precious stones, in dromedaries and camels, is the abundance of our greatness. No one is poor among ns; no adulterer is found there; all meu of strange lands, to wit, guests and pilgrims, our gentleness receives. No thieves, no oppressors, no misers are found iu our midst; there is no envy in our midst.

IX.—Our men have abundance of all kinds of riches; there are not many horses among us, and they are but sorry. We liken none on the face of the earth to us in riches. When we go to war in force against our enemies, we let carry before us fifteen large, magnificent crosses made of gold and silver, with precious stones therein, one in each car, in stead of standards, and behind each one of them twelve thousand men of arms, and a hundred thousand foot soldiers, without counting the five thousand who have to do with bearing food and drink. But when we walk abroad in peace, a wooden cross pre¬cedes our majesty, without any legend whatever, either of gold or silver, that the suflbring of our Lord Jesus Christ may be brought back to our remembrance constantly; and a vessel full of earth, that we may recognize that our flesh returns to its own source, that is, to earth; and other vessels, full of gold, are borne before us, that all may understand that we are lord of lords.

X.—In all the kinds of riches that are in the world our greatness abounds and excels. No one tells a lie among us, and no one can tell one ; and whoever tells a lie willingly, straightway he dies, and no illwill is borne about him. All of us follow after truth, and all love one another mutually; no kind of sin reigns there. Every year we go on a pilgrimage to the place where lies the body of Daniel the Prophet, taking great hosts with us, to deserted Babylon, and those too under arms, because of animals called tyri and some other serpents calJed deviles. In our country some fish are caught, knd with the blood of these the most precious purple is coloured.

XI.—We have many places, the bravest nation in the world, and ugly withal. We lord it over the races called Amazons and Bragmans. The palace wherein onr majesty dwells was made in the form and likeness of that which the Apostle Thomas ordained for Wyndofforns, king of India; and its wings and structures are exactly like it. The columns of the hall, its pillars, and its fretwork, conic from some tree called ccthiui. The roofing of the hall is made of some plants called hebenus, the reason being that no one in the world can in any way burn it. On the farthest extremities on the top of that ball there are two apples of gold, and in each of them there is the precious stone called carbunculus, so that the gold may give light during the day, and the stones by night. The largest parts of the hall are made of stones called sardoniehi, blended with eerastes, the reason being that no one may secretly bring in poison with him. Other things in the hall are made of the plants called hebenus; the windows were of crystal; the tables to eat on in our palace are, some of them, gold, and others of the precious stone amestic. The pillars that support the tables are of whalebone. Before our palace there is a street, wherein our justice is wont to look on those who fight in duel. The top of the hall and its walls are made of onichiuus, the purpose being that energy may arise in our combatants by the virtae of the stones. In that hall light is not kindled at night, save that which the precious oil called balsam feeds.

XII.—The chamber wherein our majesty rests was fitted with wondrous work, and that of gold, and every kind of precious stoae in the world, because of the excellence of onichinus instead of light. Around this is made a work, four-square, as large as itself, that the harshness otthe onyx may be tempered. Precious ointment is ever burned in this chamber; our bed is mode of sapphire, because of the virtue of chastity. We have the fairest wives in the world, and they come in to us only four times in the year, that we may have heirs, and thereafter each one returns to her own place, as healthy as Beersheba from David.

XIII.—In our palace we eat once a day; each day thirty thousand men eat at our board, besides the guests that come and go. And these all receive their charges from our palace, both in horses and other things also. That table is made of precious stone called smaragdns, and it is supported by two pillars of amethyst. The virtue of this stone is that it suffers no one to get drunk so long as he sits thereon. Before the doorposts of our hall, near where the combatants are, there is a watch-tower of great height, and thereto one climbs by one hun¬dred and twenty-five steps; and these steps, some of them are made of porphyry, blended with the blood of serpents, and alabaster ointment. The third part at the bottoni of these is made of crystal, and jasper, and sardooyx, and another part, at the top, is of amethyst, and amber, and jasper, and sardonyx, and panthera. This watch-tower is supported by one pillar, and on this there is a base, that is, some stone-work so called, and on this base two columns, that is to say, arms; and on these there is a base, and on this four columns, and again a base, and on this sixteen arms; and so the work proceeds, until the number thirty-four is reached, and then the number of the bases lessens, and the columns, until they come to one, and that by ascend¬ing upwards, as they increased before, ascending to thirty-four.

XIV.—Now the columns and bases are of the same kind of precious stone as the steps through which men ascend. On the summit of the highest there is a watch-tower placed by some graceful skill, so that no one in the various kinds of laud subject to us can work any fraud, or treachery, or dissensions against us whatever, nor those among us, without it being clearly seen from that watch-tower, and without its being recognised who they are, or what they do. There are three thousand men of arms ever guarding this watch-tower night and day, lest by chance it be broken or overthrown to the ground.

XV.—Each month in the year seven kings serve me, each one of them in his order, and forty-two princes, and three hundred and fifty-six earls. That number is always at our board, without those placed in the various duties in our palace. At our board there eat each day, on the right twelve archbishops, and on my left hand twenty bishops, and the patriarch from the place where is the grave of the Apostle Thomas and he that is in place of a pope.
############################################

Khamis, Julai 08, 2010

Waka Waka Bolasepak

Assalamualaikum!

Bolasepak Piala Dunia hampir berakhir. Fanatiknya peminat bola hingga sanggup bersengkang mata menyaksikan pertandingan tengah malam pagi...

Kita lihat psikologi permainan ini. Betapa manusia bijak mengatur strategi untuk menang. Namun, kemahiran menggelecek bukanlah faktor utama pasukan itu boleh menang. Ini adalah peperangan! Seperti nasihat nabi Muhamad di dalam peperangan mesti dengan helah disamping sokongan Allah.

Hidup di negara ini juga di dalam peperangan. Kita di tengah peperangan ekonomi dan ilmu. Di negara kita ini untuk menang di dalam ekonomi dan ilmu itu sudah sampai ke tahap ibadah jihad.

Berbalik kita kepada kepada bolasepak Piala Dunia. Pendita minat hendak mentafsirkan lagu rasmi FIFA "Waka Waka" dinyanyikan oleh Shakira. Lihat di bawah ini sebahagian daripada liriknya:-

You're a good soldier Andalah tentera
Choosing your battles Memilih peperangan
Pick yourself up Bangun
And dust yourself off Bersihkan dirimu
Get back in the saddle Bersiap sedia

You're on the front line Dirimu di barisan hadapan
Everyone's watching Semua memerhatimu
You know it's serious Anda sedar ini perkara penting
We are getting closer Kita mendekati
This isn't over Tetapi ia belum selesai

The pressure is on Dirimu merasai
You feel it Tekanannya
But you got it all Namun dirimu bersiap-siaga
Believe it Percayalah

When you fall get up, oh oh Apabila dirimu jatuh, bangun
If you fall get up, eh eh Jika dirimu jatuh, bangkit
Tsamina mina zangalewa
Cuz this is Africa
Tsamina mina, eh eh
Waka waka, eh eh
Tsamina mina zangalewa
This time for Africa

Listen to your God Yakin pada Allah
This is our motto Ini pendirian kita
Your time to shine Tiba waktunya dirimu bersinar
Don't wait in line Jangan lengah
Y vamos por todo

People are raising Manusia meletakkan syarat baru
Their expectations Didalam taruhan harapan
Go on and feed them Buktikan
This is your moment Ini masanya
No hesitations Jangan teragak-agak

Today's your day Inilah harinya
I feel it Aku tahu
You paved the way Semuanya telah anda lalui
Believe it Yakin

Sekian.

Jumaat, Jun 25, 2010

Sungai misteri Tanah Melayu

Assalamualaikum!

Pendita masih tertanya-tanya tentang sebuah sungai yang merentasi semananjung Melaka pada abab ke-16 sepertimana yang terlihat pada peta-peta di bawah ini.





Peta pertama dicetak pada 1572 oleh Ignazio Danti, manakala yang kedua pada 1606 oleh Jodocus Hondius. Hondius menamakan sungai itu sebagai R Fermoso. Mengikut peta Danti, kota Melaka terletak sedikit ke darat hampir dengan banjaran Titiwangsa, dekat gunung Ledang.

Mengikut andaian Pendita, ia sekitar Gemas atau Segamat. Pernah suatu ketika beberapa orang telah melakukan penerbangan melalui ruang udara hutan Endau-Rompin terlihat sebuah kota lama seolah-olah dijaga orang.

Misteri bigfoot di Endau-Rompin memang sudah diketahui ramai. Dikatakan Yeti menjaga Shangri-La di Himalaya, bigfoot Malaya mungkin ditugaskan menjaga kota ini. Lagipun banjaran Titiwangsa bersambung dengan Himalaya.

Adat Melayu, rajanya bersemayam di istana hulu di sungai. Jarang-jarang istana raja-raja Melayu di kuala sungai. Kalau pun ada istana kecil di kuala sungai, ia milik Temenggong atau Laksamana. Jadi tak mungkin raja Melaka berperang dengan Portugis di kuala sungai Melaka melainkan Temenggong kerana Laksamana Melaka tiada di pelabuhan ketika itu. Gambar di bawah adalah kota Portugis di Banda Hilir ketika diserang Aceh. Tetapi disitu bukanlah kota Melaka milik Melayu.







Gambar di bawah ialah kota Palembang pada abad ke-17. Ia seperti di kuala sungai. Jikalau tuan-tuan dan puan-puan ada maklumat tentang misteri kota Melaka yang masih buntu ini mohon dikongsi. Jikalau kita hanya bergantung kepada diari Munsyi Abdullah mungkin maklumat penuh tidak diperolehi.





Sekian.

Khamis, Jun 03, 2010

Cerdas akal: Khasiat kepala ikan

Semalam isteri Pendita membawa pulang sekotak keropok lekor. Pendita bukanlah peminat keropok lekor dan kurang juga memakannya. Di negeri Terengganu ini keropok lekor adalah sajian biasa untuk sarapan dan juga pada bila-bila masa untuk minum ringan.

Di negeri Melaka pula, jamuan ringan selalunya mee goreng atau pisang goreng bercelup kicap. Bercerita tentang menu ini, pakar bahasa kurang senang dengan istilah 'goreng pisang' seperti yang dipapar pada kedai-kedai tepi jalan. Bagi mereka ia sepatutnya 'pisang goreng'.

Di Muar, mee bandung sudah tentu menu utamanya beserta satay. Kalau tuan-tuan dan puan-puan singgah di pekan Muar, mee bandung dan satay boleh dipesan daripada peniaga Melayu atau mamak manakala air daripada tukang bancuh Cina. Di sini ia perkara biasa. Kegilaan satay boleh dilihat di Kajang. Tetapi orang Kajang sendiri kurang makan satay.

Di Kuala Lumpur McDonald, KFC, Laksa Shack, Kopitiam, Nasi Lemak Antarabangsa, kedai mamak atau pakistan, kedai tom yam dengan lampu merah-kuning-hijau tempat minum petang atau malam atau subuh. Apa saja hidangan mestilah disulami teh tarik.

Pemakanan orang-orang kita agak rakus. Makan tidak ikut turutan malah kelam-kabut. Perkara asas tentang pemakanan berkait rapat dengan kecerdasan fikiran. Begitu juga keadah menyediakan makanan.

Bolehkah tuan-tuan dan puan-puan andaikan apa yang ada didalam nasi goreng paprik apabila tukang masak menyediakannya dengan ketukan yang kuat pada kuali seperti kata DJ radio tempatan, 'nasi goreng klong-klang klong-kleng' itu?

Dapatkah kita bezakan emosi diri setelah makan kenyang masakan di rumah berbanding masakan di kedai tom yam? Pendita rasa kenyang puas dan tenang setelah menikmati makanan masak sendiri berbanding warung.

Kita lihat para tahfiz berpantang dalam makanan. Mereka elak memakan kepala ikan termasuklah kepala ikan bilis goreng. Kerana, kata mereka otak boleh dungu dengan khasiat kepala ikan. Bagaimana pula dengan kari kepala ikan? Wah! Itulah menu kegemaran orang-orang kita. Nasi lemak dengan ikan bilis goreng berkepala? Dan keropok lekor dengan rebusan ikan dengan kepalanya sekali? Atau laksa dengan kuah rebusan ikan?

Boleh kita bayangkan betapa kompetitifnya kita di dalam pekerjaan, pelajaran, hubungan sesama manusia dan juga tuhan jika perut kita sentiasa terisi khasiat dari kepala ikan?

Sekian.

Rabu, Jun 02, 2010

Apabila Melayu mula disentuh Yahudi...

Apabila Melayu mula disentuh Yahudi di dalam misi keamanan ke Gaza...

Tunggulah Pendekar Melayu dengan pakaian hitamnya mencerai-ceraikan kulit, urat, tulang-temulang...

Apabila Melayu sudah disentuh Yahudi...! Inilah saatnya yang dimulakan oleh Yahudi untuk bertembung buku dengan ruas sepertimana yang telah ditilik sejak dahulukala.

Apabila cicit Niyang Keturah dilanyak...apabila darah-daging nabi Ibrahim diluka-lukakan...Maka akan keluarlah segala khazanah rahsia Melayu dari dalam laut, dari dalam gua puaka, dari puncak gunung-gunang paksi Melayu...besi kuning dan pendekar yang menyorok di flat-flat, rumah-rumah kos rendah, pondok-pondok di kampung, nelayan miskin di tepi pantai.

Segala kekuatan Melayu akan keluar dengan seragam hitam. Maka itulah panji-panji hitam dari sebelah timur dengan hati-hati mereka keras bak kepingan-kepingan besi.

Nenek-moyang mereka dahulu membakar timbunan besi sehingga merah lalu dengan kekuatan mereka juga tembaga cair dituang dari tempat tinggi. Mereka bina tembok Yakjuj dan Makjuj. Nenek-moyang mereka berjalan sehingga ke hujung dunia tempat tenggelamnya matahari di dalam lumpur. Di situlah mereka berkerajaan dengan Raja Iskandar Zulkarnain yang mulia.

Di sini, Tanah Melayu yang keramat sudah bersiap-siaga Melayu untuk bertembung dengan satu puak yang sangat degil. Tiada suatu kaum di dunia ini sangat beriya-iya untuk bertembung dengan Yahudi. Itulah Melayu dan daulatnya.

Mereka tidak memerlukan jet-jet pejuang atau laser guided missiles kerana mereka menguasai ilmu besi, ilmu angin, ilmu air dan ilmu lipat bumi. Mereka juga mempunyai hubungan diplomatik dengan kerajaan-kerajaan di udara dan di dalam lautan. Mereka juga tidak perlukan kapal-kapal perang dan kapal selam yang besar lagi canggih. Mereka tidak bimbang soal bom atom kerana mereka menguasai ilmu besi.

Masanya sudah dekat apabila batu-batan pun menyebelahi mereka.

Mahu bermain api dengan Melayu? Tunggulah...

Sekian.

Selasa, Jun 01, 2010

Latihan ketenteraan untuk civilian?

Hari ini 1 Jun 2010 di dalam Metro, tentang seorang PTD meninggal dunia setelah mengikuti latihan ala komando, demi mendapat pengesahan jawatan.

Hipotesis:

Adakah sesuai latihan berunsur ketenteraan untuk civilian yang bekerja di dalam suasana pejabat?

Bagi agensi kerajaan dan berkanun di Malaysia, untuk mendapat pengesahan jawatan seseorang penjawat awam mestilah mengikuti kursus induksi untuk beberapa hari. Kandungan kursus ini ada unsur-unsur latihan ketenteraan seperti panjat-memanjat, gayut-menggayut, dayung-mendayung dan bermacam jenis lagi mengikut silibus konsultan masing-masing.

Kita lihat pula pesara tentera. Secara umumnya, kita boleh melihat mereka meneruskan kehidupan dengan bekerja sebagai jaga, pengawal peribadi, menjalankan perniagaan berunsur keselamatan, membuka restoran. Jikalau pegawai tadbir diplomat dipaksa minum jus stoking semasa latihan ala komando itu sehingga koma di hospital, sudah tentulah pesara-pesara komando juga layak untuk menjawat jawatan-jawatan kritikal setelah bersara nanti. Kerana mereka sudah bersiap-siaga untuk apa jua cabaran. Tetapi apakah kesiap-siagaan mereka itu mampu menempuh desakan, politik pejabat? Hanya orang-orang yang rapat dengan komando sahaja yang tahu kebolehan sebenar mereka di alam civilian.

Pendita ada mendengar kisah seorang pesara tentera berkhidmat sebagai eksekutif di sebuah syarikat swasta. Suatu hari beliau jatuh, meninggal dunia sebelum masuk bilik mesyuarat. Menurut yang rapat dengan arwah, beliau tidak tahu menggunakan laptop dan perisian dan ia begitu memberi tekanan...

Pada pendapat Pendita, latihan berunsur ketenteraan seperti berakit di tengah hari panas di Bukit Merah Laketown kononnya untuk mewujudkan sikap teamwork tidaklah wajar untuk eksekutif-eksekutif pejabat. Sikap kerjasama di pejabat boleh di'kursus'kan jika para trainer itu bekas CEO syarikat dan dijalankan di dalam suasana pejabat juga seperti di bilik seminar hotel.

Lagipun sikap kerjasama mampu dipupuk oleh ketua pusat tanggungjawab dengan syarat beliau berhati terbuka dan sensitif. Semangat kerjasama pupus jika wujud suasana "kerja sama-sama, kenaikan asing-asing".

Ia tentang survival di pejabat, bukan survival di hutan masak nasi dalam buluh, berendam dalam lumpur! Jika minat aktiviti outdoor, bolehlah ikut kumpulan kembara mendaki gunung-ganang dan meneroka gua-gua misteri.

Bagi pegawai-pegawai perjawatan, sudah-sudahlah dengan kursus-kursus teamwork ala komando...Mereka memilih jawatan ini sebab tiada cenderung aktiviti lasak. Jangan dipaksa lagi kursus-kursus macam ini. Lihatlah, apabila nyawa seorang pegawai melayang kerana kursus ini, adakah ia berbaloi? Siapa pula lepas tangan?

Sekian.

Isnin, Mei 31, 2010

Keringat dan darah...

Baru-baru ini siri The Pacific tamat dengan siri ke-10. Pendita minat siri ini. Soundtrack 'with the old breed' di bawah adalah di antara yang Pendita suka. Siri ini menceritakan babak-babak berdasarkan memoir Eugene Sledge-bekas marin Amerika yang bertarung habis-habisan di kepulauan Pasifik.

video

Apa yang menarik tentang siri ini adalah kisah-kisah kemanusiaan, tentang kemelut peperangan yang sangat dahsyat. Bak pepatah 'menang jadi arang'. Walaupun tentera Amerika berjaya menganyang Jepun, namun jumlah kematian sangat tinggi. Tentera-tentera yang terkorban itu dianggap wira. Ya, betul dari sudut pandang rakyat Amerika yang tidak tahu tujuan sebenar peperangan ini diwujudkan.

Pendita ada pengalaman dengan orang-orang Amerika. Umumnya mereka baik hati. Tetapi peristiwa 11 September membuatkan mereka kurang selesa dengan orang-orang Islam.

Hari ini kita dikejutkan dengan peristiwa kapal bantuan kemanusiaan diserang komando Israel. Keringat dan darah Filistin masih berlinang, bantuan pula disekat. Tiada kekuatan di dunia ini mampu menahan tindak-tanduk Israel. Muslimin dihina sedemikian rupa. Segala manusia dianiaya mereka. Bangsa Amerika dijadikan infantri mempertahankan agenda Yahudi. Muslimin dibiarkan kelaparan dan kesakitan mempertahankan al-Aqsa.

Yahudi memerah keringat dan darah segala manusia...

Wahai pemuda-pemuda yang mempunyai hati seperti kepingan-kepingan besi...segeralah muncul dengan bendera hitam kalian...

Sekian.

Rabu, Mei 26, 2010

Silat: Kaedah tarung milik manusia dan jin?

Assalamualaikum!

Pendita mohon maaf kerna lama tidak menulis.

Kali ini Pendita ingin membincangkan suatu perkara yang sangat misteri di dalam silat. Apabila kita sebut silat maksudnya kaedah tarung orang-orang di nusantara. Di Malaysia sahaja terdapat beratus jenis silat dengan berbagai nama. Masing-masing dengan gaya dan kaedah yang sungguh unik. Oleh kerana peredaran zaman, ada silat yang digabung-gabungkan dengan kaedah dari timur jauh. Silat-silat ini, pada pandangan Pendita, adalah silat moden. Pembaca sekalian sudah arif dengan silat-silat ini. Oleh itu, skop perbincangan kita tidak termasuk tentang silat moden.




Hipotesis:
1) Adakah silat itu kaedah tarung milik jin mutlak?
2) Adakah silat itu kaedah tarung milik manusia mutlak? atau
3) Adakah silat itu kaedah tarung milik bersama manusia dan jin?

Mengikut al-Quran, sebelum manusia ditabalkan pemerintah di bumi, dunia sedang diperintah oleh kaum jin. Berlaku beberapa siri peperangan sehinggakan malaikat bimbang manusia juga akan melakukan kerosakan juga nanti.

Adam A.S. diberikan sejumlah ilmu sebelum diturunkan ke bumi. Walaupun turun tanpa pakaian, beliau sudah diberikan ilmu dari langit. Pergaduhan yang pertama berlaku apabila dua anak Adam berebut seorang wanita sehingga berlaku kematian. Pertarungan adik-beradik sehingga maut sudah tentu menggunakan kaedah tempur yang efektif. Jikalau bergusti biasa mungkin setakat terkehel atau tergeliat sahaja.

Dengan kata lain, manusia dan juga jin berpengetahuan di dalam ilmu peperangan. Berbalik kita kepada isu silat. Kita pernah mendengar cerita lama daripada orang-orang tua tentang pendekar dulukala.

Seorang pendekar setelah memanjat pokok tinggi di belantara tidak turun semula sepertimana naiknya. Beliau akan bertenggek di dahan dan memangkasnya. Jadi junamlah ia bersama dahan tadi. Apa yang berlaku? Apabila menghampiri tanah beliau pun melompat. Konsep: "Apabila melompat jadilah seperti kucing, mendarat dengan kaki jua." Persoalan: Adakah ini ilmu jin? Sudah tentu tidak. Ia adalah sebuah kepakaran.

Tatkala masa dahulu di Perak, berlaku pertarungan dua pendekar di permukaan sungai Perak. Orang beramai-ramai menyaksikannya. Bagaimana pula pendekar-pendekar ini boleh berpijak diatas air? Mengikut hukum sains moden sudah tentu peristiwa ini dianggap dongeng. Mana boleh manusia berdiri atas air. Adakah ini ilmu jin? Ya dan juga tidak. Ya, jika amalan yang dipakai menyeru bantuan hantu air. Tidak, jika zikir digunakan. Bagaimana pula zikir boleh menjadikan manusia terapung? Badan manusia terdiri daripada 60% air. Molekul air pula berubah-ubah mengikut getaran.

Mengikut riwayat, suatu ketika semasa peristiwa 13 Mei 1969. Pendekar-pendekar berkumpul di sebuah rumah di Melaka. Masing-masing memperagakan kehebatan. Terbang, keluar api dan bermacam kehebatan. Apabila sudah selesai demonstrasi, para pendekar ini bertanyakan apa pula kehebatan tuan rumah. Dengan selamba tuan rumah mengalihkan cawan tehnya. Selepas itu tahi cicak pun jatuh tepat pada kedudukan asal cawan itu. Kata beliau inilah yang aku tahu. Kaedah: "Boleh menilik peristiwa akan datang". Adakah ini ilmu jin? Sudah tentu tidak kerana jin tiada upaya menilik masa depan dengan tepat. Mereka hanya meneka. Begitulah yang berlaku waktu Nabi Sulaiman meninggal dalam keadaan menongkat. Segala jin dan syaitan tidak tahu bahawa nabi sudah pun wafat.



Di dalam pengajian silat turun-temurun, matapelajaran di peringkat mula tiada kena-mengena dengan perkara berunsur ghaib. Kalau pun ada semata-mata mandi limau berisi doa-doa biasa. Namun adakah ini ilmu jin? Tidak tahu pula Pendita bahawa jin beriya sangat dengan limau purut yang harum itu. Air limau mempunyai kimia yang mampu menceraikan molekul minyak disamping memilik gelombang yang menyampaikan harumannya.

Moyang Pendita semasa darurat terpaksa berjalan di dalam air untuk mengelak gerombolan komunis. Bagaimana pula boleh bernafas di dalam air? Bukankah ini tak logik. Jikalau ikut hukum fizik seperti yang dibincangkan di dalam buku-buku fizik terbitan Prentice-Hall, dah tentu kita menolak semua ini. Dan adakah ini ilmu jin? Jin tak perlu ilmu bernafas di dalam air kerana ada satu jenis itu memang hidup dalam air. Bagaimana pula dengan Mahaguru Omar Din boleh ditanam untuk beberapa lama? Bukankah itu ilmu roh seperti kata-kata imam Ghazali apabila "burung keluar dari sangkarnya"?

Wah! Betapa hebatnya ilmu-ilmu ini. Dan seorang akan bertanya, "Jikalau hebat-hebat belaka pendekar kita kenapa Melaka ditawan dengan mudah pada 1511?" Ini persoalan yang cukup terkenal. Sebenarnya sejarah 1511 itu sendiri penuh muslihat. Cuba tuan-tuan dan puan-puan singgah di negeri Melaka ini sambil menyertai SUKMA XIII yang akan berlangsung pada 10-19 Jun 2010 ini. Opps, untuk pengetahuan acara silat akan berlangsung di Dewan MITC berdekatan tol Ayer Keroh. Carikan sebuah masjid yang di bina dalam tempoh 1430-1511. Masjid lama yang terkenal di Melaka rata-rata dibina sekitar 1760 dan ke atas. Persoalan sekali lagi adakah benar lokasi Kota Melaka di Banda Hilir? Pendita percaya Banda Hilir itu tapak penjajah Eropah membina kota. Kota Melaka yang sebenar mungkin di tempat lain. Lihat peta di bawa dari rujukan Itali tahun 1572. Terdapat sebuah laluan seperti selat. Kota Melaka sebenarnya terletak di daratan.



Jika benar sekalipun peperangan Melaka dengan Portugis berlangsung, ia mungkin berlaku di sebuah kawasan di semenanjung Melaka kerana Ulu Melaka adalah di Langkawi. Lihat peta bertarikh 1747 oleh Eman Bowen di bawah ini. Terdapat "Malacca Dutch" merujuk Banda Hilir. Sedangkan seluruh semenanjung adalah "Malacca".



Jadi logiklah masjid lama di Melaka ini kebanyakannya dibina pada 1760 dan ke atas. Tak jumpanya kita masjid zaman Sultan Muzaffar Syah di negeri Melaka ini. Oleh itu, sejarah 1511 itu mestilah disemak semula kerana mengikut sejarah Ayuthia, pada tahun 1511 Portugis meminta izin untuk membuka penempatan di jajahannya. Mengikut sejarah Patani pula Portugis banyak membantunya menentang musuh. Sejarah Ayuthia juga mengatakan Belanda mula menggugat jajahannya mulai abad ke-16. Dengan itu, cerita 1511 Melayu jadi belasahan Portugis mestilah dibuka untuk semakan semula. Adakah benar perang besar telah berlaku?

Hang Tuah dikatakan telah mengkhatamkan Mahaguru Meor di hutan Menam-sebuah hutan di utara semenanjung. Kenapa Hang Tuah berada di hutan Menam? Kenapa tidak di gunung Ledang sahaja? Ada seorang hamba Allah berkata beliau pernah bertemu seorang tua di hutan Endau-Rompin yang mengaku beliau Hang Kasturi. Jika Hang Tuah menjaga utara semananjung, Hang Kasturi menjaga kawasan selatan, Hang Jebat di Pulau Besar maka cukuplah jajahan Melaka dikawal mengikut peta Eman Bowen itu. Manakala Lekiu dan Lekir tidak pula diketahui kawasan jagaannya.

Mahaguru Meor dengan ilmu Tuah di hutan Menam, Mahaguru Omar Din dengan ilmu Jebat di Pulau Besar. Kedua-duanya ada kaitan ghaib. Adakah ini ilmu tarung jin? Pendita tiada ilham tentang hal ini. Namun, sedikit sebanyak komunikasi dengan alam jin berlaku. Apakah hukumnya? Tiada hukum apa-apa kerana ada beberapa manusia pilihan sememangnya hidup di alam jin.

Untuk mencapai tahap tertinggi ilmu silat seseorang mestilah bergraduat dari akademi di alam ghaib. Itulah ciri-ciri silat purba. Namun begitu, alam ghaib ini sama juga seperti alam nyata kita. Terdapat daerah-daerah baik dan juga daerah-daerah jahat. Seseorang boleh bergraduat dari akademi di alam ghaib tetapi boleh jadi yang jahat dengan ilmu sihirnya.

Selain dari hutan Menam dan Pulau Besar, terdapat beberapa lagi kawasan sepertinya di semenanjung ini. Pendita mendapat tahu sebuah tempat ini (maaf nama tempat rahsia) di dalam laut Selat Melaka. Pintu masuknya di kawasan pantai negeri Johor. Pendita pernah bersemuka dengan seorang daripadanya sedikit masa dahulu. Di dalam akademi ini beberapa calon dipilih untuk mendalami ilmu silat. Selebihnya Pendita tidak diberitahu. Banggalah kita kerana akademi ini masih wujud. Tahulah kita bahawa Tanah Melayu ini sememangnya berdaulat kerana masih ada pendekar-pendekar yang mengawal. Menurut orang kampung di Kuala Linggi, sebuah kapal tentera Jepun pernah dikaramkan oleh pendekar yang mengawal Kuala Linggi.

Berbalik kita kepada hipotesis di atas tadi:

Pendita bersetuju mengatakan bahawa silat adalah ilmu tarung milik bersama alam jin dan manusia. Jadi, mana-mana Melayu yang berdarah pekat pahlawan segeralah mendalami ilmu yang satu-satunya di dunia ini mempunyai akademi di alam ghaib yang masih aktif!

-Tiga alam, Tiga buah, Tiga Pendekar-
-Takkan Melayu hilang di dunia!-

Sekian.

Jumaat, Mac 26, 2010

Setinggan syurga

Assalamualaikum!

Jumaat pagi indah sekali. Rasa yang cukup menenangkan kerana esok cuti. Tetapi mengenangkan Jumaat yang agak terkocoh-kocoh ini, Pendita berfikir. Adakah Jumaat kita ini diberkatiNya? Alangkah baiknya jika Jumaat hari cuti.

Ini cerita di dunia. Apa pula cerita di akhirat nanti? Di mana kita di sana? Mengikut riwayat, di sana ada tiga tempat untuk dihuni.

1) Svarga
2) Naraka
3) Tembok di antara keduanya



Pendita tidak mahu menghuni neraka. Begitu pun Pendita tak fikir layak menumpang syurga. Tembok? Ya, mungkin inilah tempat yang sesuai difikirkan dengan amalan baik yang sedikit di dunia ini.

Ramai yang meyakini mereka bakal menghuni syurga atau sekurang-kurangnya taman syurga. Namun, dengan fitnah akhir zaman ini, mampukah kita mempertahankan sekelumit amalan baik itu?

Nampaknya kita lebih mengutamakan dunia melalui amalan keagamaan seperti:-

1) sembahyang istikarah untuk mendapatkan apa-apa kehendak di hati
2) nazar untuk buat kenduri jika doa dimakbulkan
3) baca surah banyak-banyak untuk sesuatu kelebihan

Pilunya..., dengan sifat Allah yang maha penyayang itu, kita tidak mahu membuat amalan hanya kerana amalan, berbuat baik hanya kerana hendak berbuat baik. Tanpa memikirkan ganjaran apa-apa daripadaNya.

Allah memerhatikan gelagat kita ini. Amboi! Sanggup berkenduri jika doa dimakbulkan dapat masuk IPTA. Setiap masa Allah memerhatikan kita. Apa pula tindak-tanduk licik manusia yang berhajat sungguh syurga Allah ini...?

Wahai Allah, bolehkah kami menumpang namaMu sebagai tuhan kami...?
Wahai Allah, bolehkan kami tumpang mengaku nabi Muhammad itu pesuruhMu...?
Wahai Allah, izinkan kami mengaku Engkaulah tuhan kami...
Wahai Allah, bolehkah kami menumpang berteduh di sebuah kawasan di luar pintu syurga sebagai Setinggan Syurga...?

Sekian.

Isnin, Mac 22, 2010

Perkara 152 & Wasiat Raja-Raja Melayu

Assalamualaikum!

Agak lama juga Pendita tidak berkarya. Maklumlah kesibukan ini seperti tidak ada kesudahannya. Hari ni Pendita hendak membawa pembaca yang budiman untuk menyelami maksud yang tersirat di dalam dua perkara yang sangat penting untuk survival Melayu di Tanah Melayu ini. 1) Perkara 152, 2) Wasiat Raja-Raja Melayu.

Untuk pengetahuan semua, Tanah Melayu ini sebenarnya tidak pernah dijajah walaupun sejak tahun 1511. Tanah yang betul-betul tergadai hanya: 1) Pulau Pinang, 2) Melaka, 3) Singapura dan 4) sebuah wilayah kecil di Perak. Tanah inilah dikenali sebagai negeri-negeri selat. Namun begitu, terdapat beberapa siri perjanjian dan persetiaan di antara raja-raja Melayu dengan Inggeris. Perjanjian dan persetiaan ini menyatakan bahawa negeri-negeri Melayu bernaung di bawah Queen.

Dengan lain kata, Inggeris menjaga negeri-negeri ini daripada musuh-musuhnya. Tetapi, sebaliknya berlaku apabila raja-raja Melayu menyokong tindakan Jepun menyerang Tanah Melayu. Maka perjanjian dan persetiaan dikira mungkir. Apabila British kembali ke Tanah Melayu, raja-raja Melayu telah diugut dengan dilucutkan kuasanya atas alasan treason atau mengkhianati Queen.

Dicadangkan Malayan Union. Orang-orang Melayu menentang hebat usul ini sehingga bangsawan-bangsawan juga turun padang. Dengan persatuan yang kuat inilah kendur the British Empire. Digantikan dengan Persekutuan Tanah Melayu. Itulah sejarahnya.

Jikalau benar Tanah Melayu ini adalah jajahan Inggeris, tiada siapa boleh menghalang mereka untuk mewujudkan Malayan Union. Kerana yang berkuasa hanyalah Queen bukan raja-raja Melayu. Tetapi dengan isi kandungan perjanjian dan persetiaan itu raja-raja Melayu sebenarnya berkuasa ke atas Tanah Melayu. Dengan kuasa itu maka diwujudkan dua perkara di dalam undang-undang Persekutuan Tanah Melayu iaitu Perkara 152 dan Wasiat Raja-Raja Melayu.

##################################################
Perkara 152, Perlembagaan Malaysia memperuntukkan bahasa kebangsaan di Malaysia ialah bahasa Melayu. Kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan bagaimanapun tidak menafikan kedudukan dan hak bahasa lain untuk digunakan, dipelajari dan dikembangkan sekalipun dengan menggunakan dana awam.

Kewujudan Perkara 152 tidak boleh dipadam kerana Perkara 159(5) menetapkan bahawa perkenan Majlis Raja-Raja diperlukan sekiranya ia hendak dipinda.

Perkara 152. Bahasa kebangsaan.

(1) Bahasa kebangsaan ialah bahasa Melayu dan hendaklah dalam tulisan yang diperuntukkan melalui undang-undang oleh Parlimen: Dengan syarat bahawa—

(a) tiada seorang pun boleh dilarang atau dihalang daripada menggunakan (selain bagi maksud rasmi), atau daripada mengajarkan atau belajar, apa-apa bahasa lain; dan

(b) tiada apa-apa jua dalam Fasal ini boleh menjejaskan hak Kerajaan Persekutuan atau hak mana-mana Kerajaan Negeri untuk memelihara dan meneruskan penggunaan dan pengajian bahasa mana-mana kaum lain di dalam Persekutuan.

(2) Walau apa pun peruntukan Fasal (1), selama tempoh sepuluh tahun selepas Hari Merdeka, dan selepas itu sehingga diperuntukkan selainnya oleh Parlimen, bahasa Inggeris boleh digunakan di dalam kedua-dua Majlis Parlimen, di dalam Dewan Undangan tiap-tiap Negeri, dan bagi segala maksud rasmi yang lain.

(3) Walau apa pun peruntukan Fasal (1), selama tempoh sepuluh tahun selepas Hari Merdeka, dan selepas itu sehingga diperuntukkan selainnya oleh Parlimen, teks sahih—

(a) segala Rang Undang-Undang yang hendak dibawa atau pindaan kepadanya yang hendak dicadangkan di dalam mana-mana satu Majlis Parlimen; dan

(b) segala Akta Parlimen dan segala perundangan subsidiari yang dikeluarkan oleh Kerajaan Persekutuan, hendaklah dalam bahasa Inggeris.

(4) Walau apa pun peruntukan Fasal (1), selama tempoh sepuluh tahun selepas Hari Merdeka, dan selepas itu sehingga diperuntukkan selainnya oleh Parlimen, segala prosiding di dalam Mahkamah Persekutuan, Mahkamah Rayuan atau Mahkamah Tinggi hendaklah dalam bahasa Inggeris:

Dengan syarat bahawa, jika Mahkamah dan peguam bagi kedua-dua pihak bersetuju, keterangan yang diambil dalam bahasa yang digunakan oleh saksi tidak perlu diterjemahkan ke dalam atau direkodkan dalam bahasa Inggeris.

(5) Walau apa pun peruntukan Fasal (1), sehingga diperuntukkan selainnya oleh Parlimen, segala prosiding di dalam mahkamah rendah, selain pengambilan keterangan, hendaklah dalam bahasa Inggeris.

(6) Dalam Perkara ini, "maksud rasmi" ertinya apa-apa maksud Kerajaan, sama ada Kerajaan Persekutuan atau Kerajaan Negeri, dan termasuklah apa-apa maksud sesuatu pihak berkuasa awam.

#######################################################
Pada hari Sabtu 27 Mac 2010 nanti PERKASA, sebuah badan NGO Melayu akan mengadakan mesyuarat agung di PWTC untuk membincang Perkara 152. Pendita bukanlah anggota pertubuhan ini cuma Pendita cenderung dengan perjuangannya memartabatkan bangsa.



Hari ini, sebilangan rakyat Malaysia mempertikaikan perkara-perkara berkait dengan keistimewaan orang-orang Melayu, bahasa dan rajanya. Pada pendapat Pendita mereka yang bersikap begini umumnya berasal dari negeri-negeri selat. Selama ini mereka selesa dengan pemerintahan Inggeris. Bagi mereka tiada istimewanya orang-orang Melayu, apatah lagi bahasa dan rajanya!

Jikalau boleh, mereka mahu orang-orang Melayu duduk saja di kampung bertani, menangkap ikan, mengaji ilmu akhirat, jual tanah pusaka dan bekerja di perusahaan mereka. Lagi, jikalau boleh orang-orang Melayu tak perlu belajar tinggi-tinggi. Lagi, jikalau boleh mereka hanya mahu berkomunikasi dalam bahasa Inggeris sahaja!

Sampai bila-bila pun mereka mahu sukatan matapelajaran Sejarah menekankan maksud 1511 apabila Alfonso si Portugis itu merampas Melaka dengan mudah sekali. Betapi orang-orang Melayu silam tiada kekuatan langsung. Seperti negeri Melaka bersungguh-sungguh membuat tugu kapal Portugis melambangkan kekuatan penjajah Melaka. Ini semua menyimpan maksud 'tewas' di kalangan anak-anak Melayu sejak sekolah rendah lagi.

Anak-anak Melayu ini kemudian dihantar ke England mempelajari segala ilmu di samping membawa balik ego Inggeris yang lagak sombong itu. Jikalau tuan-tuan dan puan-puan tidak percaya pergilah berjumpa profesor-profesor lulusan England di universiti tempatan. Alamilah lagak sombong mereka itu. Namun begitu, sebilangannya tidak sedemikian. Golongan ego ini cukup fanatik dengan Inggerisnya. Mereka inilah diantara orang-orang yang tidak minat soal survival Melayu: bangsa, budaya, raja dan hak.

#####################################################
KUALA LUMPUR 19 Mac – Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad akan merasmikan mesyuarat agung pertama Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) pada 27 Mac ini.

Presidennya, Datuk Ibrahim Ali berkata, Dr. Mahathir akan diberikan sambutan meriah mengikut istiadat dan kepahlawanan Melayu.

”Setakat ini sudah hampir lapan 8,000 ahli dan 2,000 orang tetamu telah mengesahkan kehadiran mereka pada mesyuarat itu." (Sumber: web Perkasa)

###################################################
Wasiat Raja-Raja Melayu: Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu pada 5 Ogos 1957



Kami namakan dan kami panggil dia, bumi yang kamu pijak dan langit yang kamu junjung Persekutuan Tanah Melayu (sekarang dikenali dengan nama Malaysia);

Kami isytiharkan dan kami simpan untuk kamu dan kami benarkan kamu isytihar dan simpan untuk anak cucu kamu, selain gunung-ganang, tasik dan hutan simpan, tanah simpanan Melayu sehingga nisbah 50 peratus, selebihnya kamu rebutlah bersama-sama kaum lain;

Bagi menjaga kamu dan bagi melindungi anak cucu kamu serta harta hak milik kamu, kami tubuhkan rejimen askar Melayu selain untuk membanteras kekacauan dalam negara dan ancaman dari luar negara;

Kami kekalkan dan kami jamin Kerajaan dan Kedaulatan raja-raja Melayu memerintah negara ini;

Kami isytiharkan Islam adalah Agama Persekutuan;

Kami tetapkan bahasa kebangsaan ialah Bahasa Melayu;

Kami amanahkan dan kami pertanggungjawabkan kepada Raja-Raja Melayu untuk melindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan kepentingan sah kaum-kaum lain. (Kemudian ditambah kedudukan istimewa anak negeri Sabah dan Sarawak).
###################################################
Sekian.