Isnin, Mei 31, 2010

Keringat dan darah...

Baru-baru ini siri The Pacific tamat dengan siri ke-10. Pendita minat siri ini. Soundtrack 'with the old breed' di bawah adalah di antara yang Pendita suka. Siri ini menceritakan babak-babak berdasarkan memoir Eugene Sledge-bekas marin Amerika yang bertarung habis-habisan di kepulauan Pasifik.

video

Apa yang menarik tentang siri ini adalah kisah-kisah kemanusiaan, tentang kemelut peperangan yang sangat dahsyat. Bak pepatah 'menang jadi arang'. Walaupun tentera Amerika berjaya menganyang Jepun, namun jumlah kematian sangat tinggi. Tentera-tentera yang terkorban itu dianggap wira. Ya, betul dari sudut pandang rakyat Amerika yang tidak tahu tujuan sebenar peperangan ini diwujudkan.

Pendita ada pengalaman dengan orang-orang Amerika. Umumnya mereka baik hati. Tetapi peristiwa 11 September membuatkan mereka kurang selesa dengan orang-orang Islam.

Hari ini kita dikejutkan dengan peristiwa kapal bantuan kemanusiaan diserang komando Israel. Keringat dan darah Filistin masih berlinang, bantuan pula disekat. Tiada kekuatan di dunia ini mampu menahan tindak-tanduk Israel. Muslimin dihina sedemikian rupa. Segala manusia dianiaya mereka. Bangsa Amerika dijadikan infantri mempertahankan agenda Yahudi. Muslimin dibiarkan kelaparan dan kesakitan mempertahankan al-Aqsa.

Yahudi memerah keringat dan darah segala manusia...

Wahai pemuda-pemuda yang mempunyai hati seperti kepingan-kepingan besi...segeralah muncul dengan bendera hitam kalian...

Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan