Rabu, Julai 11, 2012

BOM Nephi 2:1-10

1 Nephi 2 Bab 2
1 Nephi 2:1
1 Bahawasanya, telah berlaku bapaku bermimpi bahawa Tuhan berkata: Rahmat keatasmu Lehi, kerana baktimu; dan kerana engkau tetap dengan imanmu dan menyampaikan risalahku kepada kaummu, sesungguhnya mereka hendak mengambil nyawamu.
1 Nephi 2:2
2 Dan telah berlaku bahawa bapaku bermimpi Tuhan menyuruhnya membawa segala isi keluarga ke tempat yang tidak berpenghuni.
1 Nephi 2:3
3 Dan telah berlaku bahawa bapaku mentaati perintah Tuhan, maka dia menuruti apa yang diperintahkan.
1 Nephi 2:4
4 Dan telah berlaku bapaku bergerak ke kawasan yang tiada berpenghuni.
1 Nephi 2:5
5 Dan dia tiba di kawasan berdekatan dengan pantai laut Merah; dan dia mengembara bersama keluarga, termasuk ibuku, Sariah dan abangku Laman, Lemuel dan Sam.
1 Nephi 2:6
6 Dan telah berlaku setelah tiga hari perjalanan di tempat yang tiada berpenghuni, bapaku memasang khemah di lembah berdekatan sebatang sungai.
1 Nephi 2:7
7 Dan telah berlaku bapaku membina tempat beribadat dari batu-batuan, dan menyediakan korban sebagai tanda syukur terhadap Tuhan.
1 Nephi 2:8
8 Dan telah berlaku bahawa bapaku menamakan sungai itu sebagai Laman, airnya mengalir ke laut Merah; dan lembah itu terletak hampir kuala.
1 Nephi 2:9
9 Dan apabila bapaku melihat aliran air ke laut Merah, dia berkata kepada Laman: O engkau mestilah bersifat kuat seperti sungai ini, tetap dengan alirannya ke dalam limpahan kebenaran.
1 Nephi 2:10
10 Dan bapaku berkata kepada Lemual: O engkau mestilah bersifat kuat seperti lembah ini, kukuh dan padu, dan tetap pada pendirianmu di dalam mentaati perintah Tuhan!
Diterjemah oleh Joseph Smith, Junior.
Terjemahan Bahasa Melayu: Pendita Ahmad
Panduan muslim: Ucap dua kalimah syahadat

2 ulasan:

  1. Salam.. tumpang lalu

    http://semangkukcawan.blogspot.com/

    blog tuan ada dalam link blog saya.
    jemput singgah.

    BalasPadam
  2. Wsalam,
    Terima kasih di atas kesudian tuan link blog ini dengan Semangkukcawan.

    BalasPadam

Korban Bahasa Melayu: Kejuruteraan juga serupa....

Assalamualaikum dan Selamat Hari Raya Puasa! Sekarang dalam-dalam sibuk berhari raya walaupun sudah masuk kerja, isu besar melanda negara. I...