Khamis, Julai 19, 2012

BOM Nephi 2:10-20

1 Nephi 2:11
11 Dan bapaku telah menyampaikan kata-katanya; semua ini adalah sebab kedegilan si Laman dan si Lemuel; memang mereka membebel tidak puas hati terhadap bapaku, kerana dia seorang yang diberikan ilham dan membawa mereka keluar dari Baitul Magdis, meninggalkan segala harta dan tanah pusaka, dan sehelai sepinggang di tanah tiada berpenghuni. Dan segala perintah bapaku mereka anggap bodoh.
1 Nephi 12
12 Dan abangku si Laman dan si Lemual merungut sebab tidak beriman dengan perintah Tuhan yang mencipta mereka.
1 Nephi 13
13 Mereka tidak percaya akan ramalan oleh para nabi bahawa kota Baitul Magdis yang kukuh dan hebat itu akan musnah. Dan mereka sependapat dengan Yahudi di Baitul Magdis supaya diambil nyawa bapaku.
1 Nephi 2:14
Dan telah berlaku bapaku menasihati mereka di lembah Lemuel, dengan kekuatan roh bapaku, mereka menggeletar ketakutan di hadapannya. Dan bapaku telah memalukan mereka, dan mereka tidak lagi berani membantah bapaku, mereka taat kepada perintah bapaku.
1 Nephi 2:15
15 Dan bapaku duduk di dalam khemah.
1 Nephi 2:16
16 Dan telah berlaku aku, Nephi, dengan usia muda tetapi mempunyai tubuh badan yang besar, dan sangat ingin mengetahui rahsia Tuhan, maka aku merintih doa kepada Tuhan; sesungguhnya Tuhanku bertemu denganku dan peristiwa ini memberi ketenangan kepada diriku, dan aku percaya segala kata-kata bapaku serta taat pada perintahnya, dan aku tidak seperti abangku yang membantahnya.
1 Nephi 2:17
17 Aku telah berbual dengan Sam sambil menceritakan apa yang telah berlaku kepada diriku semasa Tuhan bertemuku melalui roh suci. Dan Sam percaya ceritaku itu. 1 Nephi 2:18
18 Namun sesungguhnya, si Laman dan si Lemuel tidak percaya dan peduli akan ceritaku itu; dan tersinggung dengan sikap mereka, aku mengadu kepada Tuhan.
1 Nephi 1:19
19 Dan telah berlaku Tuhan berkata kepadaku: Rahmat terhadapmu, Nephi, kerana engkau beriman kepadaku, dan engkau sabar serta merendah diri.
1 Nephi 1:20
20 Dan selagi engkau taat terhadap perintahku, engkau akan dirahmati, dan akan dibawa ke tanah yang aku janjikan; ya, sebuah tanah yang aku sediakan buatmu; ya, tanah yang terbaik dari segala tanah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Korban Bahasa Melayu: Kejuruteraan juga serupa....

Assalamualaikum dan Selamat Hari Raya Puasa! Sekarang dalam-dalam sibuk berhari raya walaupun sudah masuk kerja, isu besar melanda negara. I...