Sabtu, November 23, 2013

Cuti Jumaat: Menjunjung kasih Tuanku Sultan Johor

Syukur tak terhingga! Itulah yang Pendita rasakan.
Tabik kepada kerajaan negeri Johor Darul Takzim kerana bertegas di dalam perkara cuti hujung minggu. Selama ini umat Islam terpaksa terkocoh-kocoh menunaikan sembahyang Jumaat dek mengikut kehendak kafir laknat iaitu cuti hujung minggu Ahad.
Pendita ada menulis artikel tentang cuti pada Jumaat pada 2 tahun yang lepas. Akhirnya, kerajaan Johor yang pertama bangkit! Menjunjung kasih Tuanku.
Bagaimana pula dengan kerajaan negeri Melaka? Negeri Perak? Apakah Tuan-tuan lupa kuasa di dalam genggaman? Demi agama dan keturunan kita, cuti Jumaat bukan perkara picisan. Satu sebab orang-orang Melayu beragama Islam sunnah kuat di Kedah, Kelantan dan Terengganu berpunca cuti Jumaat.
Terang-terangan, umat Islam di negeri-negeri cuti hujung minggu Ahad kebiasaannya lalai. Manakan tidak? Lelaki berkumpul di masjid di dalam keadaan lelah, berpakaian kerja, kesuntukan masa. Perempuan di pusat membeli-belah. Selesai Jumaat bertempiaran mereka kembali pada urusan masing-masing. Pada hari Ahad? Ya, kita tahu apakah aktiviti yang menjadi kebiasaan.
Masyarakat Melayu di negeri-negeri ini hidup bercerai-berai di dalam kesatuan seperti kain perca buat mengelap meja. Jiran, keluarga, sahabat mereka adalah masyarakat di tempat kerja. Masjid di kawasan rumah tak pernah disinggah melainkan cuti umum jatuh hari Jumaat.
Di negeri Melaka, contohnya, kesatuan Melayu berlegar di dalam mesyuarat politik di ceruk-ceruk kampung. Ia lebih berkisar tentang siapa yang akan memegang jawatan. Perjuangan agama, Melayu? Iya lah, ketika nyawa politik seperti ikan tilapia di darat barulah sedau diri. Apakah kerajaan Melaka berani kahau untuk mengumumkan cuti hujung minggu jatuh Jumaat? Pendita tidak pasti. Rasanya perasaan para pelancong dan survival politik lebih berharga berbanding hidup-matinya agama dan bangsa. Oh! iya tak iya, "....anak di rumah mati kelaparan."
Negeri Perak? Pendita lihat Raja Dr. Nazrin outspoken. Kita bangga...apakah kerajan negeri Perak berani mengumumkan cuti Jumaat? Atau kerajaan Perak segagah kepimpinan Tuanku Alexander the Great, seperti di dalam hikayat Tambo Minang dengan permulaan kisah..tatkalo maso dahulu?
Pada saat-saat umat Islam dan Melayu di Malaysia dicabar kafir laknat bertalu-talu, terdapat 2 senjata ampuh yang boleh digunakan dengan kuasa politik tanpa gangguan CNN, BBC, United Nation. Iaitu: 1) Azan 5 waktu di corong masjid 2) Cuti Jumaat.
Puak kafir cukup pantang dengan azan yang kuat kerana tubuh mereka bersatu dengan syaitan dan jin kafir. Mereka menjadi lemah 5 kali sehari selama 5 minit setiap sesi. Begitu juga halnya dengan Yakjuj dan Makjuj yang terpaksa bersusah-payah selagi azan berkumandang. Namun begitu, azan yang berkumandang itu biarlah dengan sistem bunyi yang sesuai. Pendita pening juga dengan azan loadspeaker dengan bunyian bersepah-sepah.
Mustahaknya cuti Jumaat: Umat Islam reset atau memperteguhkan kesatuan setiap minggu. Maka, terbina Persekutuan Tanah Melayu yang sejati. Kedudukan Raja-raja, Islam dan Melayu terpadu secara total. Rahmatlah Tanah Melayu.
Sekian.
-Pendita-

2 ulasan:

  1. alhamdlh..
    bibit aura kedatangan imam yg dinanti semakin harum menyubur.
    bibarokatillah.

    BalasPadam
  2. Apabila dikaitkan dengan ramalan Nostradamus iaitu tentang seorang raja di timur yang akan "menjadikan hari Khamis (malam Jumaat mula maghrib Khamis) sebagai hari cuti", maka Pendita terfikir mengapa secara tiba-tiba Johor kembali ke cuti Jumaat seperti sebelumnya?

    BalasPadam

Korban Bahasa Melayu: Kejuruteraan juga serupa....

Assalamualaikum dan Selamat Hari Raya Puasa! Sekarang dalam-dalam sibuk berhari raya walaupun sudah masuk kerja, isu besar melanda negara. I...