Jumaat, Mac 26, 2010

Setinggan syurga

Assalamualaikum!

Jumaat pagi indah sekali. Rasa yang cukup menenangkan kerana esok cuti. Tetapi mengenangkan Jumaat yang agak terkocoh-kocoh ini, Pendita berfikir. Adakah Jumaat kita ini diberkatiNya? Alangkah baiknya jika Jumaat hari cuti.

Ini cerita di dunia. Apa pula cerita di akhirat nanti? Di mana kita di sana? Mengikut riwayat, di sana ada tiga tempat untuk dihuni.

1) Svarga
2) Naraka
3) Tembok di antara keduanya



Pendita tidak mahu menghuni neraka. Begitu pun Pendita tak fikir layak menumpang syurga. Tembok? Ya, mungkin inilah tempat yang sesuai difikirkan dengan amalan baik yang sedikit di dunia ini.

Ramai yang meyakini mereka bakal menghuni syurga atau sekurang-kurangnya taman syurga. Namun, dengan fitnah akhir zaman ini, mampukah kita mempertahankan sekelumit amalan baik itu?

Nampaknya kita lebih mengutamakan dunia melalui amalan keagamaan seperti:-

1) sembahyang istikarah untuk mendapatkan apa-apa kehendak di hati
2) nazar untuk buat kenduri jika doa dimakbulkan
3) baca surah banyak-banyak untuk sesuatu kelebihan

Pilunya..., dengan sifat Allah yang maha penyayang itu, kita tidak mahu membuat amalan hanya kerana amalan, berbuat baik hanya kerana hendak berbuat baik. Tanpa memikirkan ganjaran apa-apa daripadaNya.

Allah memerhatikan gelagat kita ini. Amboi! Sanggup berkenduri jika doa dimakbulkan dapat masuk IPTA. Setiap masa Allah memerhatikan kita. Apa pula tindak-tanduk licik manusia yang berhajat sungguh syurga Allah ini...?

Wahai Allah, bolehkah kami menumpang namaMu sebagai tuhan kami...?
Wahai Allah, bolehkan kami tumpang mengaku nabi Muhammad itu pesuruhMu...?
Wahai Allah, izinkan kami mengaku Engkaulah tuhan kami...
Wahai Allah, bolehkah kami menumpang berteduh di sebuah kawasan di luar pintu syurga sebagai Setinggan Syurga...?

Sekian.

2 ulasan:

  1. Al-Segala Laha-Miliknya. Itulah nama tuhan yg disembah oleh semua nabi2 dan org2 beriman. Meminta kpd yg memiliki dan berlindung kpd yg boleh melindungi. http://1asalama.blogspot.com

    BalasPadam

Korban Bahasa Melayu: Kejuruteraan juga serupa....

Assalamualaikum dan Selamat Hari Raya Puasa! Sekarang dalam-dalam sibuk berhari raya walaupun sudah masuk kerja, isu besar melanda negara. I...