Jumaat, Mac 05, 2010

Raja Melayu, raja segala raja

Di antara segala raja, Pendita anggap Raja Melayulah yang tinggal berdaulat. Di dunia ini terdapat 10 Raja Melayu yang berdaulat di dalam perlembagaan: Malaysia 9, Brunei 1. Dengan maksud lain, bilangan Raja-Raja Melayu adalah paling ramai berbanding bangsa lain. Benua India tiada lagi Maharaja. Benua China tiada lagi Emperor. Jadi tidak perlulah kita bangga sangat dengan tamaddun benua-benua ini.

Walaupun di Indonesia masih lagi ditabal raja tetapi ia adat tanpa kuasa di dalam pemerintahan. Kawan kepada saudara Pendita terkejut kerana rakan yang dikenalinya itu baru-baru ini dipanggil pulang ke Tanah Minang untuk ditabal sebagai raja. Jadi baginda sekeluarga pun berpindah ke Indonesia. Dari orang biasa tiba-tiba jadi raja. Rupa-rupanya baginda tidak sedar bahawa dialah pewaris.

Tetapi ia berlainan bagi Acheh yang mendapat otonomi. Pendita mendapat tahu bahawa di dalam perlembagaannya, sultan adalah pemerintah. Namun di Acheh kita tidak dapat melihat sultannya kerana baginda berada di semenanjung disembunyikan sebagai langkah keselamatan. Dengan kuasa otonomi, undang-undang syariah serta simpanan minyak di dalam tanah berkali-ganda dari Arab Saudi manakan tahan nafsu manusia untuk mengambilnya apatah lagi puak kafirun dan munafik. Pendita mendapat tahu permohonan Petronas untuk mencarigali ditolak Acheh atas nasihat alim di sana.

Jadilah bilangan Raja Melayu yang berdaulat seramai 11. Darah Iskandar Zulkarnain masih pekat mengalir di dalam tubuh raja-raja kita. Hingga kini kedaulatan masih bertahan. Pendita pernah mendengar pendapat beberapa kerat orang kita yang tidak percaya pada kuasa genetik. Dengan gen yang tertentu, seseorang mampu bertahan bekerja di tengah panas. Dengan gen juga para peguam ramai daripada kaum 'itu' sebab suka putar-belit, putar-alam.

Hal yang serupa pada gen raja-raja. Walaupun seseorang itu orang biasa tetapi berdarah raja, dia tetap bersifat seperti layaknya raja.Contohnya: suka bekerja sendiri, suka memimpin, dan berpolitik. Misal kaitan genetik: Tunku Abdul Rahman-Raja Kedah moden, Tun Razak-Raja Bugis, Tun Hussein Onn-bangsawan Johor & Turki, Tun Mahathir-bangsawan Kedah & India professional, Tun Abdullah-Raja Siam/Kedah lama, Najib Tun Razak-Raja Bugis. Pendita tidak pasti status keturunan Anwar Ibrahim. Jika beliau berdarah raja juga ada kemungkinan boleh berkuasa di Tanah Melayu, tanah adat dan daulat ini.

Pendita percaya semua nabi adalah daripada baka yang baik-baik belaka. Allah memilih baka yang baik sahaja untuk dilantik nabi. Cuma pengikut-pengikut nabi membawa baka-baka yang lemah tetapi kuat setelah menganut ajaran yang dibawa. Perkara baka ini penting kerana didalamnya tersimpan maklumat tertentu. Dengan maklumat inilah pewaris mampu bertindak layaknya raja-raja.

Bilangan cucu-cicit raja-raja di semenanjung ini masih ramai. Kerana itu, semenanjung Tanah Melayu masih utuh berbanding kawasan-kawasan lain di nusantara. Seperti Anai-Anai cicit Raja Siam dan SriKandi cicit Raja Jawa (dua-dua ni macam tak boleh bertemu nampaknya...).

Apakah kuasa yang ada sehingga British Empire tidak mampu menjatuhkan Raja-Raja Melayu? Hanya orang-orang istana yang tahu rahasianya...

Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Korban Bahasa Melayu: Kejuruteraan juga serupa....

Assalamualaikum dan Selamat Hari Raya Puasa! Sekarang dalam-dalam sibuk berhari raya walaupun sudah masuk kerja, isu besar melanda negara. I...