Jumaat, Julai 29, 2011

Harimau Malaya bertahan

Ya, betul kita tidak tewas pada pertarungan malam tadi. Cuma kita tidak layak ke pertandingan seterusnya pada kelayakan Piala Dunia 2014.



Pemain-pemain kita gigih berusaha untuk melayakkan diri ke pertandingan seterusnya. Namun, inilah nasib kita.

Pada pandangan Pendita, pasukan Singa bukan jaguh kerna:-

a) Mereka memberi upah kepada pemain-pemain pendatang.
b) Mereka bermain lengah untuk membunuh mood pemain lawan.
c) Mereka mudah tercedera untuk "kill the time".

Oleh kerana mereka bermain kotor, maka layaknya mereka untuk bertanding pada peringkat seterusnya bukan sesuatu yang boleh dibanggakan sebab "they did not earn the respects".

Pasukan kita, pada pandangan Pendita, sudah cukup ramuan. Permainan kurang berprestasi pada malam tadi adalah disebabkan oleh:

a) Mereka keletihan kerana dibebani pertandingan yang terlalu kerap.
b) Ada sebilangannya cedera kerana kerap bermain.
c) Mereka dibebani tekanan untuk menang.
d) Mereka tidak mampu mengawal amarah.
e) Mereka masih belum mempunyai ikatan spiritual semasa sendiri.

a) Keletihan
Jadual pertandingan yang terlalu kerap meletihkan para pemain. Tambahan lagi dengan dua kekalahan teruk didalam pertandingan dengan kelab-kelab Inggeris sedikit-sebanyak memberi kesan negatif terhadap emosi maka trauma.

b) Cedera
Jadual pertandingan yang kerap juga penyebab kepada kecederaan beberapa pemain handal. Kita jangan ingat kecederaan berlaku ketika bertanding sahaja. Kecederaan boleh juga berlaku apabila otot, tulang dan sendi diberi tekanan berterusan.

c) Untuk menang
Para-para menteri, kerabat diRaja, penyokong-penyokong serta jurulatih sentiasa mengharapkan kemenangan daripada skuad Harimau Malaya. Apabila menang mereka disorak dan dilimpahi dengan segala macam pujian. Tetapi, apabila tewas mereka dikeji.

d) Amarah
Cenderung untuk cepat naik hangin penyebab kepada permainan bersepah lagi berselerak. Pendita lihat pemain-pemain kita masih belum upaya mengawal marah. Marah itu perlu, berlebihan pula memakan diri dengan itu merosakkan mood permainan.

e) Ikatan spriritual
Ikatan spiritual, pada hemat Pendita, bermaksud upaya merasa panggilan rakan sepermainan. Apabila pemain-pemain boleh merasa rakan meminta bola, pemain lawan sukar meramal tindakan selanjutnya. Ikatan ini boleh dicapai apabila setiakawan wujud dengan ikhlas sesama rakan.

Sekarang, kita beralih tumpuan kepada skuad Olimpik untuk mencipta kejayaan. Harimau Malaya tetap garang!

Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Korban Bahasa Melayu: Kejuruteraan juga serupa....

Assalamualaikum dan Selamat Hari Raya Puasa! Sekarang dalam-dalam sibuk berhari raya walaupun sudah masuk kerja, isu besar melanda negara. I...