Ahad, Januari 31, 2010

Raja-raja Melayu dari Parsi

Pendita menuntut dengan beberapa guru silat. Kebanyakannya di kampung-kampung dan tidak berpersatuan serta berdaftar. Seorang buta sebelah mata, seorang tidak mahu dikenali cuma hantar utusan untuk disampaikan ilmunya, dan seorang ini pilihan utama Pendita. Beliau tidak dikenali langsung di dalam dunia persilatan moden ini. Tidak berpesatuan, tidak berdaftar dan sangat "low profile". Beliau berasal dari daerah Pagar Ruyong, dari etnik Orang Hulu berjiran dengan orang Minang. Menurut wasiat yang beliau terima mengatakan bahawa raja-raja Melayu asal Parsi di zaman purbakala. Orang Hulu turun daripada raja-raja Melayu asal ini. Baju besi dan pedang diraja masih tersimpan namun tidak diketahui siapakah pemegang amanahnya. Beliau menambah, setiap daripada keturunan ini akan selalu bertemu dengan keturunan ini juga dan mudah akrab seperti ada daya tarikan. Beliau berkata bahawa Pendita sepatutnya dari keturunan itu juga kerana beliau boleh akrab dengan Pendita. Memanglah Pendita dari jurai Panglima Kinta yang asal Sumatera itu.


Masjid Panglima Kinta, Ipoh.

Namun Pendita tidak pasti samada Panglima Kinta ini asal raja-raja di Sumatera. Yang Pendita pasti apabila serunai silat berbunyi, Pendita jadi kuat dan air mata jatuh berjurai. Mungkinkah ini buktinya raja-raja kita asal raja Iskandar Zulkarnain seperti yang disebut-sebut di dalam manuskrip Sejarah Melayu dan undang-undang diraja Brunei itu?

Di dalam Tambo Minangkabau ada disebut perihal putera-putera Iskandar Zulkarnain, "…Tatkala maso dahulu, batigo rajo naiek nobat, nan surang Maharajo Alif, nan pai ka banda Ruhum, nan surang Maharajo Dipang nan pai ka Nagari Cino, nan surang Maharajo Dirajo manapek ka pulau ameh nan ko…”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Korban Bahasa Melayu: Kejuruteraan juga serupa....

Assalamualaikum dan Selamat Hari Raya Puasa! Sekarang dalam-dalam sibuk berhari raya walaupun sudah masuk kerja, isu besar melanda negara. I...